Aktuellt från The Packaging Arena

"Det här blir det sista nyhetsbrevet innan sommaren från The Packaging Arena. Vi ses och hörs igen i augusti. Vi önskar er alla en riktigt fin sommar!"

Helén Högberg ny styrelseledamot i The Packaging Arena
Under The Packaging Arenas föreningsstämma torsdagen den 31 maj valdes Helén Högberg, vd på Clara in som ny ledamot. I övrigt valdes samtliga från föregående års styrelse om för ny period. Christer Johansson, MAXI ICA Stormarknad i Karlstad fortsätter som ordförande.

– Heléns kunskap kommer att vara ett starkt tillskott i styrelsen framtida arbete i att utveckla förpackningsbranschen. The Packaging Arena jobbar gränsöverskridande i hela värdekedjan och är verksamma inom områden som material, konvertering, produkt, marknad, handel, användning och återvinning. Alltid med ett tydligt fokus på, konsument och marknad. Det känns väldigt positivt att kunna utöka styrelsen från sex personer till sju, och att det är Helén som tillkommer känns extra kul, säger The Packaging Arenas styrelseordförande Christer Johansson.

Helen Högberg själv ser fram emot sina uppgifter i styrelsen.

– Jag ser fram emot att vara med i utvecklingen av de frågor The Packaging Arena driver och jag ska bidra med min kunskap avseende förpackningens betydelse vid köpbeslut, säger Helén Högberg.

Bild: Representanter ur styrelsen, från vänster: Charlotta Stenson, Claes Dahlbom, Christer Johansson och Helén Högberg

Sista chansen! – Nätverksträff i Göteborg
The Packaging Arena hälsar dig välkommen till nätverksträff arrangerad i samarbete med Västra Götalandsregionen, Business Region Göteborg och Elanders.

Tillsammans med Västra Götalandsregionen och Business Region Göteborg har vi startat ett projekt för att utveckla ett branschöverskridande förpackningsnätverk i Västra Götaland. Vi har en stark bas i Värmland och nu vill vi vidareutveckla nätverket med en stark bas även i Västra Götaland. Vi vill att du ska vara med på denna spännande resa!

När? 20 juni 13:00 – 16:00
Var? Elanders Huvudkontor, Göteborg

Nätverksträffen är kostnadsfri och det finns ett begränsat antal platser så anmäl dig redan idag! Skicka anmälan till Lena Nasr, The Packaging Arena, l.nasr@packagingarena.com

Se inbjudan, program och övrig information här!

Utöver programmet är hela eftermiddagen en fantastisk möjlighet till att nätverka, träffa nya partners och bana väg för framtida affärer!

Lägg er konferens i samband med PACSEM 2013!
PACSEM 2013 hålls den 6-7 mars nästa år på Karlstad CCC. Nu ger vi ditt företag möjligheten att lägga er konferens på Karlstad CCC dagarna innan.

The Packaging Arena och Karlstad CCC erbjuder er exklusiva konferenspaket när ni bokar er konferens i anslutning till PACSEM 2013 – Nordens viktigaste förpackningskonferens!

I hjärtat av Karlstad, vackert beläget vid Klarälvens strand finns fantastiska möjligheter till enlyckad konferens för ditt företag. Karlstad CCC har allt du behöver. Nya fräscha lokaler, den senaste tekniken och en fantastisk miljö gör förutsättningarna optimala.

Ett tillfälle för möten och planering
:
Ta tillfället i akt och slå ihop dina andra aktiviteter med PACSEM 2013. Personalaktiviteter, återförsäljarträffar, planeringsmöten, seminarier, utbildningsdagar, säljträffar, sponsoraktiviteter eller kundaktiviteter. Här finns alla möjligheter att få en bra start på 2013!
Klicka på länken för att se våra olika konferenspaket!

The Packaging Arena träffade tyska livsmedelskluster i Malmö
The Packaging Arena tillsammans med Packbridge och Packaging Mid Sweden tog emot representanter från tre tyska livsmedelskluster mellan den 31 maj och 1 juni i Malmö.

De tre tyska klustren som kom på besök var foodRegio i Lübeck, GIQS i Bonn och FPI i Bielefeld. Alla är de medlemmar i Kompetenznetze Deutschland som samlar de mest innovativa klustren i Tyskland. Det blev givande diskussioner kring livsmedel, förpackningar, konsumentinsikt och om samspelet branscherna emellan. I Tyskland finns inga kluster inom förpackningsbranschen motsvarande de svenska klustren och intresset för framtida samarbeten är stort.
Läs mer här!

Seminarium hos Den Norske Emballasjeforening
The Packaging Arena var inbjudna till Den Norske Emballasjeforening och deras seminarium i Oslo den 7 juni. Seminariet drog fullt hus och deltagarna bestod av varumärkesägare och olika förpackningsföretag. De norska deltagarna fick veta mer om The Packaging Arenas verksamhet med ett extra fokus på konsument, forskning och samverkan inom Värdestjärnan.
Läs mer på Den Norske Emballasjeforeningens hemsida!

The Paper Province och Compare på besök
Även medlemmarna i The Paper Province och Compare fick möjlighet att veta mer om The Packaging Arena under fredagen den 8 juni då det hölls frukostmöte hos The Packaging Arena. Tack till er som kom!
Läs mer på The Paper Province hemsida!

Måltid Två – Webb-TV och Radio
Vårt nya projekt Måltid Två har fått stor uppmärksamhet och nu kan du som är intresserad både se och höra mer om projektet på bland annat NWT:s hemsida och Sveriges Radio Värmlands hemsida. Följ länkarna här nedanför:
NWT – Artikel
NWT – Webb-TV
Eftermiddag P4 Värmland

Dags för RAMP12
Skriv in den 25 oktober i kalendern. Då är det dags för RAMP12. En dag som inspirerar till att investera i dina egna eller i andras idéer. Kom för att se värmländska innovationer i världsklass. Kanske är det du som kan hjälpa innovatörerna på scenen att ta nästa steg på marknaden? Anmäl dig på www.inova.nu/ramp

Nominera din förpackning till PACKAGING INNOVATION SHOWCASE
Nu finns en unik chans för dig att visa upp din förpackning på Scanpack 2012 – Skandinaviens största förpackningsmässa. Vi är övertygade om att det finns förpackningslösningar där ute som förtjänar extra uppmärksamhet och exponering. Genom att nominera just din förpackning, eller en förpackning du har varit med och utvecklat, har du chansen att bli utvald till vårt arrangemang Packaging Innovation Showcase.

Packaging Innovation Showcase arrangeras av The Packaging Arena i samarbete med Mintel GNPD, The Pack, Broby Grafiska och samtliga parter i nätverket. Scanpack 2012 hålls den 23-26 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.

Vem kan nominera?
Vi tror att du som vill nominera ditt bidrag på något sätt jobbar med förpackningsutveckling. Kanske jobbar du med material, konvertering design, eller någon annan del av det som vi kallar förpackningsbranschen. Har du varit med och utvecklat en innovativ konstruktion eller design? Har ni utvecklat en förpackning med unika egenskaper, eller använt er av en innovativ metod? Ta chansen, nominera din förpackning idag!

Hör av dig till Lena Nasr på The Packaging Arena om du är intresserad av att nominera en förpackning till Packaging Innovation Showcase.
lena.nasr@packagingarena.com

Bifoga:
Bild på förpackningen
Beskrivning av förpackningen/innovationen
Länk till hemsida för mer information
Dina kontaktuppgifter

Vi ser fram emot att höra från dig!

Ställ ut i gemensam monter på Scanpack 2012

Som medlem i The Packaging Arena har du i år möjlighet att ställa ut på Skandinaviens största förpackningsmässa tillsammans med oss. Scanpack 2012 hålls i Göteborg på Svenska Mässan mellan den 23-26 oktober.

Förra Scanpack hölls 2009 och lockade nära nog 15 000 nationella och internationella deltagare. Vill du bli en av dessa i år? Vi har bokat en gemensam monteryta på Packaging Innovation Centre, en inspirerande och uppmärksammad plats på mässan.

Är du medlem och intresserad av vårt erbjudande med gemensam monter hör du av dig så snart som möjligt till Sandra Eriksson, The Packaging Arena.
Ladda hem formulär och mer info här!

Telefon: 054-203873
E-post: sandra.eriksson@packagingarena.com

Anmälan senast: 21 juni 2012
Priset för att delta kommer ligga på ca 5000-7000kr (beroende på hur många företag som anmäler sig).

TOKYO PACK 2012

Nu kan du ta del av Asiens största och bästa förpackningsmässa - Tokyo Pack 2012! Genom fler unika erbjudanden ser vi till att du inte går miste om din chans att delta på den här branschmässan.

The Packaging Arena har sedan flera år tillbaka goda kontakter inom den japanska förpackningsindustrin. Kontakter som kan gynna dig och ditt företag. Den japanska marknaden är känd för sina innovativa och tekniska lösningar och intresset för Sverige är stort! Mässan hålls i Tokyo Big Sight mellan den 2-5 oktober. Alla företag har möjlighet att delta och för medlemsföretag finns speciella erbjudanden att ta del av.
Läs mer här!

För mer information, kontakta sandra.eriksson@packagingarena.com tel:073-8027904

Följ med till Tokyo på trendspaning i oktober

Upplev trenderna på plats i Tokyo. Ingen annanstans i världen finns så många innovativa och intressanta retailkoncept som i Tokyo. Här möts tradition och framtid i en stad som med sina 35 miljoner invånare har förfinat konsten att shoppa. Under trendspaningen upplever vi förpackningstrender, spännande inredning och innovation inom konceptutveckling, kommunikation och merchandising.

Studieresan består av ett skräddarsytt tredagarsprogram som både inspirerar och ger konkreta idéer och insikter. Vi kommer också att uppmärksamma vilka spår tsunamin har satt på japanernas konsumtion och livsstil och visa exempel på innovativa projekt som har bidragit till återuppbyggnaden i norra Japan.

Datum: 6-8 oktober 2012
Anmälan: Senast 21 juni.

Pris: 14.000 exkl moms (medlem), 16 000 exkl moms (ej medlem) I priset ingår trendspaning, fyra hotellnätter och måltider för tre dagar. Bokning och kostnad för flyg samt transporter i Tokyo tillkommer.
Ladda hem inbjudan som PDF här!

Begränsat antal platser. Anmälan är bindande. Resan genomförs under förutsättning att vi har fått tillräckligt med anmälningar. För anmälan och frågor, kontakta Nina Kask nina.kask@packagingarena.com tel. 070- 32 32 585

Kommande aktiviteter i The Packaging Arena

• 20 juni: Nätverksträff i Göteborg
  • 26 juni: Seminarium i Manchester, England
  • 27 – 28 augusti: Flexo Forum Sunne
  • 30 augusti: Medlemsträff & After Work
  • 27 september: Medlemsträff & After Work
  • 2 – 6 oktober: TOKYO PACK
  • 23 – 26 oktober: SCANPACK 2012
  • 25 oktober: RAMP12
  • 29 november: Medlemsträff & After Work

Nyheter

Vill du nå ut med nyheter till The Packaging Arenas breda nätverk, sprida information om produktnyheter, aktuella konferenser och events m.m. hör av dig till david.eriksson@packagingarena.com så hjälper vi till.

• Partnerskap, samarbeten

• varumärke