Dennis Strandberg ny mästerskapsledare

I helgen kördes Ginetta GT5 Challenge på Anderstorp och teamet gjorde ytterligare fina prestationer. Precis som vanligt så är en tävlingshelg i Ginetta GT5 Challenge fylld av dramatik och så även denna helg. Tidskvalen kördes i regn men inför race 1 började det torka upp.

Simon berättar om sin helg:

- Innan race 1 var det stressigt med val av däck. Det hade slutat att regna och det började fläckvis torka upp på banan. Vi valde att köra med slicks och det var helt rätt beslut. Men vi hann inte ändra chassieinställningarna så bilen var lite mjukt inställd för torrt och slicks. Det blev en stor krasch i starten med flera bilar inblandade så det blev en omstart. Jag gjorde en mindre bra start men efter någon omkörning låg på en stadig 5:e plats.

Race 2 var en mardröm och det började redan på utvarvet när jag snurrade. I starten så hängde jag med bra men redan efter andra kurvan så körde jag av igen och kom iväg igen sist av alla. Jag körde så snabbt jag kunde och bilen kändes inte riktigt bra men jag kom ifatt de flesta förutom det främre förarna. Förutom min miss så kändes race 2 riktigt bra. Då race 2 kördes i 40 minuter fick vi lov att byta förare och sista delen av racet körde pappa (Stefan). Vi blev 6a till slut, berättar Simon.

Simon ligger nu på en 5:e plats i mästerskapet och utvecklas som förare för vart race. Dennis vann båda racen och tog därmed över mästerkapsledningen.

Dennis berättar om sin helg:

- Race 1 blev först stoppat efter att fyra bilar kört ihop i starten. När det sedan blev omstart med rullande start, missade jag starten helt och tappade Anders Gustavsson in i första svängen. Men jag lyckades få en bättre utgång ur svängen ut på den långa flygrakan som gjorde att jag kunde bromsa mig förbi efter flygrakan och in i svängen. Sen var det bara att dra och bilen kändes underbar och jag satte en del snabba varv som gjorde att jag vann med ca 8 sekunder över Anders, härligt!

I Race 2 fick jag en bättre start men sämre utgång på flygrakan där jag blev omkörd av just Anders. Jag lyckades hänga på strax bakom Anders och när jag väl fick upp värmen i däcken väl körde jag förbi och drog med 8 sekunder innan det var dags för depåstopp. Ett depåstopp som tog lång tid och gjorde att jag kom ut precis bakom Anders, men jag hade bra fart och fäste i bilen så jag lyckades köra om och dra ett par sekunder tills någonting lossnar och hela bilen börjar vibrera vid fullgas. Jag slog av på farten för att fundera på vad det kunde var men så kom Anders ikapp låg precis bakom mig. Då var det vinna eller försvinna så jag försökte köra fullt och det lyckades jag med, bilen höll och jag vann igen, berättar Dennis.

Nästa tävling är på Mantorp Park 28-29 september.

• Motorsport

• bilsport