Dramatik och vinst i Ginetta GT5 Challenge

Förutsättningarna var strålande inför den tredje deltävling av Ginetta GT5 Challenge som kördes på Falkenbergs motorbana. Dennis Strandberg kvalade som 1:a och Simon Larsson som 6:a inför lördagens två race.

Race 1

Väderförhållandena var bra och Dennis startade i Pole Position. Falkenbergsbanan har en svår och teknisk förstasväng som leder in i en chikan och det inbjuder ofta till dramatik. Så även i första racet. Dennis kommer in i första sväng i rätt spår samtidigt som en G20 bil bromsar väldigt sent och får en rejäl sladd in i första sväng. Ett par placeringar bakom är det ytterligare en G20 bil som kommer alldeles för snabbt in i svängen vilket resulterar i en sladd som drar med sig ett par bilar. Simon får bromsa hårt för att inte bli inblandad i tumultet. Racet blir avbrutet med en ny omstart efter det att man har röjt undan bilarna som blev inblandade i sammanstötningarna.
I omstarten kommer Dennis åter bra iväg men efter honom blir det återigen en krasch i startsvängen. Den här gången är det Roger Joleby i sin vita G40 som kommer alldeles får fort in i första svängen, tappar kontrollen och sladdar in i Simon. Simon snurrar 180 grader av knuffen och får ett motorstopp och lyckas inte starta om bilen igen.

Dennis varvar som 1:a ut på andra varvet med värsta konkurrenten Morten Dons direkt bakom. De två rycker direkt en lucka till Anders Gustavsson som låg som 3:a. Efter ett par varv lyckas Morten köra förbi Dennis i inbromsningen till chikanen och ordningen blev omvänd. Morten lyckas behålla Dennis bakom sig och Dennis blir således 2:a i första racet.

Race 2

Inför andra racet var både Dennis och Simon riktigt revanschsugna. Båda två gjorde en bra start medan Morten Dons som vann första racet och då hade Pole Position, gjorde en dålig start. Dennis kunde omedelbart skapa en lucka till tvåan. Simon körde fint och låg i en klunga där de växlade placeringar inbördes. Dennis hade en lucka på nästan tre sekunder till Morten som hade kört upp sig till andra placering. Simon pressade och körde fint och satte flera snabba varv men körde lite fort in chikanen och körde av i gruset. Dessvärre fastnade Simon i gruset och fick bryta från en fin 6:e placering. Nu blev det safety car under ett par varv för att bogsera bort Simons bil, detta gjorde att luckan mellan Dennis och Morten krympte. När det väl blev race igen var det ett varv kvar att köra och Dennis hade Morten alldeles bakom sig. Det blev ett par spännande varv men Dennis lyckades hålla Morten bakom sig och vann därmed sitt andra race för säsongen.

Teamet är nöjda med Dennis och Simons fina prestationer, de båda förarna visar stor utveckling vid varje tävling. Nu är det tävlingsuppehåll till mitten av juli då teamet åker till Belgien och legendariska Spa Franchorchamps för nästa tävling. Men innan dess ska teamet testa på Anderstorp och Ljungbyhed Park.

• Motorsport

• bilsport