Vinst och en tredjeplats på Circuit De Spa Francorchamps

Första tävlingsdagen bjöd fantastiska förutsättningar och både Simon och Dennis presterade bra på tidskvalet. Då det var 34 bilar totalt med både G20 och G40 bilarna, visste vi att det skulle bli trångt på banan, därför var det viktigt med en bra strategi för att få bra kvalvarv med så lite ”störande trafik” som möjligt. Simon gjorde en fantastisk prestation och körde hela sju sekunder snabbare en under gårdagens testdag. Dennis körde en dryg sekund snabbare vilket också är bra i dessa sammanhang. Av hela startfältet med båda klasser och serierna så kvalade Dennis som 10:a och Simon som 24:e man. Dennis vart bäste svensk och före Morten Dons som leder det svenska mästerskapet före Dennis.

Första racet blev inte som vi hade tänkte oss, Dennis fick en bra start medan Simon inte kom iväg lika bra då funktionärerna skapade lite förvirring för förarna i mitten av gridden. Redan på första varvet i det legendariska partiet Eau Rouge blev det dramatik då en bil körde av uppe i backen och studsade ut baklänges och tog med sig en till förare som hamnade mitt i Dennis väg, kollisionen var oundviklig och Dennis körde in i baksidan på en bil som snurrade. Skadorna på bilen blev för stora för att kunna fortsätta racet. Simon som fick en dålig start fick kämpa hårt för att jobba igenom fältet från sista position och slutade som 3:a i den svenska serien.

Inför andra racet fick våra mekaniker arbeta intensivt med Dennis bil för att få den klar till andra racet då skadorna var rätt omfattande.

I andra racet gjorde både Dennis och Simon bra start och av de 34 bilar stora startfältet låg Dennis runt 8-9:e plats de första varven och Simon runt 28-30:e. Dennis hade riktigt fina fajter i en stor klunga. Dessvärre körde Simon av banan men kom igång igen rejält distanserad. Dennis fortsatte att avancera genom fältet och gick i mål som 5:a över linjen räknat både den brittiska och svenska serien och som 1:a i den svenska serien!

En riktigt fin körning av båda förarna i dagens Ginetta GT5 Challenge på Circuit De Spa Francorchamps i Belgien med pallplats för teamet i båda racen.