Sangre de Toro Organic Garnacha

Nytt tillskott i familjen Sangre de Toro på Systembolaget

Varumärket Sangre de Toro är familjen Torres ikoniska vin som sedan 1954 görs på de finaste druvorna från noga utvalda vingårdar i Spanien. Nu på fredag, den 1 mars, lanseras rödvinet Sangre de Toro Organic Garnacha på Systembolaget, ett nytt ekologiskt vin gjort på druvan Garnacha från odlingar i Katalonien.

Sangre de Toro Organic Garnacha har inte lagrats på ekfat och skiljer sig därigenom från de andra varianter av Sangre de Toro som den svenska marknaden känner sedan tidigare, till exempel klassikern Gran Sangre de Toro som funnits på Systembolaget sedan 1990.

Nu aktuella Sangre de Toro Organic Garnacha är rubinröd i färgen med fruktig smak och lite varm kryddighet. Här finns också syltiga aromer av skogsbär. Med sin mjuka struktur och mogna tanniner passar det här vinet utmärkt till såväl fågel som lagrad ost. Sangre de Toro Organic Garnacha är färdigt att avnjutas nu men kan också lagras i upp till två år.

Skörden av druvorna i regionen D.O. Catalunya blev sen på grund av vädret som störde under hela odlingssäsongen. Efter en väldigt regnig och kall vår följde en sval sommar och en plötslig, tio dagar lång värmebölja. Den senare mognadsperioden var också den svalare än normalt men druvorna som sedan skördades höll fin kvalitet och den långsamma mognaden avspeglas i årgångens färg och koncentration och bidrar till vinets personlighet. Efter skörd följde tio dagars maceration och jäsning på ståltank. Vinet har legat på fällningen i fyra månader före buteljering.

Sedan några år tillbaka arbetar Torres med att ställa om allt fler volymprodukter så de blir ekologiska. 2018 lanserades Torres storsäljare Coronas med ekologisk certifiering. San Valentin och Gran Viña Sol fick ekologisk märkning ännu tidigare och nu lanseras alltså Sangre de Toro Organic Garnacha.

Arbetet med ekologisk konvertering är också del av det större projektet “Torres and Earth” vilket familjen Torres initierade för över tio år sedan. Syftet är att aktivt motarbeta skadliga effekterna av de pågående klimatförändringarna och i relation till det arbetet vill familjen Torres ställa om till ekologisk odling i allt högre grad.

Sangre de Toro Organic Garnacha

Artikelnummer: 2057