Torres Sangre de Toro Organic Selection 3l box

Pressregn över Torres nytillskott Sangre de Toro Organic Selection

Den har utnämnts till Systemets bästa röda box av Kronstam och blivit klassad som Fynd! av Allt om Vin. Superlativen fortsätter att hagla över den nya boxen Sangre de Toro som lanserades på Systembolaget den 1 december.

Sangre de Toro från Miguel Torres, ett ekologiskt premiumvin på box. Det är mycket fruktigt och smakrikt med en lång, varm och balanserad eftersmak. Ett givet val till hösten och vinterns middagar!

Sangre de Toro är ett fylligt vin med inslag av körsbär, plommon, örtkryddor, fat och choklad. Vinet kommer ifrån DO Catalunya och vineriet ligger i Vilafranca del Penedès, strax utanför Barcelona. Sangre de Toro är ett allroundvin men passar utmärkt att servera till kött, grillat och fågel samt även lagrade ostar och vegetariska rätter.

De ekologiskt odlade druvorna kommer från Katalonien och druvsammansättningen är 65% Garnacha Tinta, 25% Syrah och 10 % Merlot. Samtliga druvor skördades under 2015 och musten jästes i temperaturreglerande behållare av rostfritt stål i 7 till 14 dagar. 35% av vinet har lagrats 300-litersfranska ekfat i fyra månader.

Sangre de Toro är ytterligare ett steg i Miguel Torres satsning på hållbart tillverkande av ekologiskt premiumvin. Man har satt ett antal tydliga mål om riktlinjer i miljöarbetet, bland annat att till år 2020 förminska koldioxidutsläppen per flaska med 30% jämfört med år 2008. Varje år satsar koncernen 2,5 miljoner på forskning och utveckling av tillverkningen och hållbarhetsarbetet.

Artikelnummer: 2442

Pris: 229 SEK