Matias Riccitelli

Äpplet faller inte långt från trädet

Lansering på Systembolaget 5 september.

Äpplet faller inte långt från trädet

The Apple Doesn’t Fall Far From The Tree är det fyndiga namnet på Matias Riccitellis vin som nu lanseras på Systembolaget. Sedan tidigare känner vi den heta, argentinska vinmakaren genom Republica del Malbec som lanserades i februari 2016 i Systembolagets exklusiva sortiment.

”Just as an apple doesn’t fall far from the tree, a wine cannot be made without a story”, säger Matias Riccitelli själv om sitt vin.

Vinet med det fyndiga namnet kan ses som hyllning till vinmakarens far, Jorge Riccitelli, som hade stora framgångar under sin tid som förste vinmakare på Bodega Norton. Matias Riccitellis har aldrig hymlat med att hans far influerat hans arbete. I sina viner finns också mycket av europeiskt hantverk vilket han förkovrade sig genom resor och under åren som vinmakare på franskägda Fabre Montmayou. Mycket av Matias egen personlighet finns självklart i hans viner och de rymmer massor av generositet, elegans, komplexitet och styrka. Missa inte den här personliga argentinaren!

The Apple Doesn’t Fall Far From The Tree är ett fylligt, komplext och rikt vin med inslag av mörka bär, vanilj och choklad. Viner som har mjuka, mogna tanniner och en lång eftersmak passar till kraftigare kötträtter – gärna grillat. Malbecdruvorna kommer från två olika vingårdar i Mendoza. Under december månad genomgår vingårdarna en green harvest innan allt skördas manuellt i mitten av april. Alkoholjäsning sker i tankar under en temperatur på 26 grader och macerationstiden är 30 dagar. Allt vin lagras på franska nya fat i 12 månader innan det buteljeras.

Artikelnummer: 90472
Antal: 1800
Region: Mendoza
Land: Argentina

Om Riccitelli Wines

Ägs och drivs sedan 2009 av Matias Riccitelli. Riccitelli Wines baseras på Malbec av hög kvalitet och ligger i hjärtat av Vistalba i den berömda regionen Lujan de Cuyo i Mendoza, Argentina. Idag har Matias Riccitelli 20 hektar, fördelade på tre olika, högt belägna vingårdar där stora delar planterades i början på 1900-talet.Riccitellis viner tar ofta hem över 90 poäng av olika vinkritiker och det gäller även The Apple Doesn’t Fall Far From The Tree

Miguel Torres Sweden

Miguel Torres Sweden har funnits i Sverige sedan 1998 och är ett dotterbolag till familjeägda, spanska Miguel Torres S.A. som 2015 fick den prestigefyllda utmärkelsen ”World's Most Admired Wine Brand” för andra året i rad av Drinks International. Torres Sweden levererar både till restaurang och systembolaget. I portföljen finns flera viner från våra egna vingårdar i Spanien, Chile och USA varav många sen länge är storsäljare på Systembolaget. Sedan ett par år tillbaka ligger stor fokus hos Torres Sweden att bredda sin portfölj och vi arbetar nu med ett flertal andra små familjeägda producenter, främst i Spanien, Italien och Frankrike. Liksom moderbolaget arbetar vi mycket med hållbarhetstänk och flertalet av våra producenter är ekologiskt certifierade. Familjen Torres har ett stort miljöengagemang och koncernen arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Bland annat energibesparing i form av solpaneler, vattenbesparingsåtgärder, förnybar energi, återvinning, koldioxidkompensation, fair trade och ekologisk odling med biologisk mångfald.