Bodegas Torres sammanför ledande vinfamiljer genom Primum Familae Vini

Bodegas Torres sammanför ledande vinfamiljer genom Primum Familae Vini

"PFV utgör en möjlighet att utbyta erfarenheter, ”know-how” och värderingar för olika generationer. En möjlighet att gå samman och komma längre än vad vi skulle kunna göra på egen hand. I slutändan står vi alla inför liknande utmaningar i en föränderlig värld.

Genom att dela vår kunskap, kan vi avancera snabbare och bana väg för kommande generationer ."

Mireia Torres, General Director på Torres FoU, Bodegas Jean Leon och Torres Priorat

Den 4 juli 2016 stod Bodegas Torres värd för Europas ledande vinfamiljer vid det årliga mötet för Primum Familiae Vini (PFV), en sammanslutning av 11 internationellt kända vinföretag med historia från århundranden tillbaka. Sjuttio medlemmar från Frankrike, Italien, Tyskland, Portugal och Spanien träffades under tre dagar i Vilafranca del Penedès för att stärka banden, utbyta erfarenheter och kunskap, samt överföra traditioner och värderingar hos en familjeägd vingård till nästa generation.

Detta är tredje gången som Torres står värd för vinfamiljerna. Detta sammanfaller med de år då Torres har hållit det roterande ordförandeskapet i en förening utan motsvarighet i vinvärlden.

Mireia Torres tjänstgjorde som president under det senaste året. Hennes far, Miguel A. Torres, som ledde föreningen strax efter starten från 1993 till 1994. Hennes bror, Miguel Torres Maczassek för närvarande bolagets General Manager, var president från 2005 till 2006. Från och med nu och fram till juli 2017 kommer ordförandeskapet innehas av Egon Müller, ägare av Egon Müller-Scharzhof i Tyskland Mosel.

Under vistelsen besökte föreningens medlemmar Bodegas Torres och Bodegas Jean Leon samt en del av företagets andra flaggskeppsvingårdar. De fick lära känna projekten som vineriet arbetar med och smakade några av förfädernas druvsorter som har återupplivats och beretts på försöksbasis. De fick även prova nya viner som kommer att lanseras inom en snar framtid. Mötet gav även en chans att utbyta information om kommersiella utmaningar, vinframställning, forskningoch de gemensamma åtgärder som medlemmarna kommer att genomföra under de kommande 12 månaderna.

En förening som främjar familjevärderingar

PFV grundades för nästan 25 år sedan tack vare initiativ av Miguel A. Torres och Robert Drouhin, en ledande producent i Bourgogne i Frankrike. Under ett informellt möte 1991 insåg de att de delade samma intressen och farhågor. Följande år bestämde de sig för att grunda föreningen med målet att skapa en affärsmodell för att främja och bevara det traditionella sättet att göra vin - den familjeägda vingården. De ser också till att förmedla sina kunskaper, erfarenheter och framför allt deras passion för vinvärlden till yngre generationer.

De 11 familjer som utgör PFV accepterar endast medlemmar som har minst en sekellång historia, egna vingårdar och producerar högkvalitativa viner. Antagning sker enbart på inbjudan och genom ett enhälligt beslut. Viktigast är att de har behållit sin enhet genom generationer. Den äldsta vingården är Marchesi Antinori från Toscana i Italien. Den grundades 1385, har det varit i samma familj i 26 generationer. Famille Perrin från Rhônedalen i Frankrike grundades 1909 och representerar föreningens yngsta medlem.

Frankrike är hem till fyra andra producenter; Pol Roger, Champagne (1849), Joseph Drouhin, Bourgogne (1880), Famille Hugel, Alsace (1639) och Baron Philippe de Rothschild, Bordeaux (1853).

Två producenter är från Spanien; Bodegas Torres (1870) och Vega Sicilia, Ribera del Duero (1864) och är två från Italien; Tenuta San Guido, Toscana (1840) och den tidigare nämnda Marchesi Antinori.

Egon Müller-Scharzhof från Mosel, Tyskland (1797) och Symington Family Estates från Porto, Portugal (1882), kompletterar listan över de historiska producenter som utgör Primum Familiae Vini.

Miguel Torres Sweden har funnits i Sverige sedan 1998 och är ett dotterbolag till familjeägda, spanska Miguel Torres S.A. som 2015 fick den prestigefyllda utmärkelsen ”World's Most Admired Wine Brand” för andra året i rad av Drinks International. Torres Sweden levererar både till restaurang och systembolaget. I portföljen finns flera viner från våra egna vingårdar i Spanien, Chile och USA varav många sen länge är storsäljare på Systembolaget. Sedan ett par år tillbaka ligger stor fokus hos Torres Sweden att bredda sin portfölj och vi arbetar nu med ett flertal andra små familjeägda producenter, främst i Spanien, Italien och Frankrike. Liksom moderbolaget arbetar vi mycket med hållbarhetstänk och flertalet av våra producenter är ekologiskt certifierade. Familjen Torres har ett stort miljöengagemang och koncernen arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Bland annat energibesparing i form av solpaneler, vattenbesparingsåtgärder, förnybar energi, återvinning, koldioxidkompensation, fair trade och ekologisk odling med biologisk mångfald.