Amarone och Ripasso, specialiteter från Valpolicella

Amarone – torkade druvor ger fantastiska aromer

Den uppfanns i Valpolicella och många har försökt att efterlikna den genom åren. Vi syftar givetvis på Appassimentometoden för att framställa Amarone. Efter skörd väljs de bästa druvorna ut och torkas på särskilda träställningar eller halmmattor i väl ventilerade hallar under fyra till sex månader. Under den långsamma och skonsamma torkningsprocessen koncentreras druvornas smak. Det som huvudsakligen avdunstar är vatten, medan socker, färg och aromer stannar kvar i druvorna. När druvorna antagit en russinkaraktär och är omkring en tredjedel lättare är det dags för jäsningen.

Resultatet av den komplexa och tidskrävande processen är vin med ovanligt intensiva aromer och en fylligare och kraftfullare karaktär än man normalt hittar i Valpolicella.

Innan de dyrbara dropparna kommer ut till försäljning lagras amaronevinerna på fat i minst tre år och utvecklar därigenom en mild och rund karaktär.

Ripasso – en andra jäsning tillför substans

Ripassometoden uppfanns i Valpolicella i mitten av 1900-talet och används fortfarande för att skapa runda, sammetslena viner med intensiva aromer och en mogen, mild syra. Ripasso kan ordagrant översättas till ”upprepning” och det är precis vad det handlar om. Vinodlarna i Valpolicella låter viner jäsa en andra gång på pressrester från amarone. Därigenom får vinet mer färg, mer kropp och framförallt mer aromer än ”vanliga” lätta och fruktiga viner från Valpolicella.

Klassiskt vin från Italiens vinikon Zonin

Få vinproducenter väcker samma respekt och beundran i Italien som Zonin. Familjen har sina rötter i Veneto där man grundade den första vingården redan 1821. De stora framgångarna och den expansiva utvecklingen under de senaste åren kan tillskrivas Gianni Zonin som har gjort familjeföretaget till ett av de mest kända i Italien genom framsynthet och engagemang. Gianni och hans sönder har tilldelats många utmärkelser för sin produktion. De har bland annat utsetts till ”Årets producent i Europa” av Mundus Vini och till Italiens bästa vinproducent av Luca Maroni.

Traditionellt och kvalitetsmedvetet – Superiore!

Zonin producerar viner i en klassisk, traditionell stil där ledorden är autenticitet och harmoni. Det innebär alla viner bereds, lagras och tappas upp efter ett mycket noggrant urval. Målet är att bevara den typiska italienska stilen i alla nya viner som produceras på vingården. Zonins Ripasso är ett Valpolicella Superiore, dvs. ett vin med den högsta kvalitetnivån i DOC-området Valpolicella. Druvorna växer i ett milt klimat på vinstockar som ger små skördar och har därför mycket intensiva aromer.

Beskrivning av vinet: Montecampo Ripasso 2013 Valpolicella Superiore DOC

Familjen Zonins ripasso är ett fint exempel på det som ripassometoden tillför ett vin i form av färg, doft och substans. Här förenas italiensk elegans och intensiva aromer på ett unikt sätt. Montecampo Ripasso 2013 har en mjuk, harmonisk karaktär. I doften märks körsbär och marsipan, i gommen kropp och uttrycksfullhet. Zonins Valpolicella Superiore är ett fint intyg på vinmakarnas skicklighet och motsvarar den högsta kvalitetsnivån i DOC-området. Det medelfylliga röda vinet passar utmärkt till exempelvis stekta fläskmedaljonger med rostad rosmarinpotatis.

Beskrivning av vinet: Amarone 2012 della Valpolicella DOC

Det här är ett typiskt amarone från Zonin med en fin doft av mörka bär, fläder, kryddor och en
aning tobak. Den fylliga smaken domineras av toner av cassis och choklad. Druvorna till amarone torkas i minst tre månader innan de pressas. Tack vare att vattnet i druvorna försvinner får vinet en oerhört koncentrerad och intensiv karaktär.

• Alkoholhaltiga drycker

• amarone