Aurelio Montes – Angel’s Secret Gran Reserva Carmenére

Hissnande produktion på bergssluttningarna

Aurelio Montes har en unik känsla för ny och orörd terroir. Han var den första producenten i Chile som vågade ge sig i kast med Andernas branter. Vingårdens odlingar ligger i 45°-sluttningar i ett område som antar formen av en halvmåne. Jordarna är torra och vinstockarnas rötter letar sig därför djupt ner i marken. Det ger vinet en unik prägel av terroir. Här badar druvorna i solljus, men under natten sjunker temperaturen tack vare de svalkande vindarna från Stilla havet som drar fram genom Valle de Colchagua. Under dessa förhållanden framställs viner med fina extrakt, stor intensitet och enorm finess.

Hemligheten bakom carménèredruvan i ett Gran Reserva

I sitt Gran Reserva har Aurelio Montes dragit nytta av carménèredruvans inneboende kraft och komplexitet. Druvsorten med ursprung i Frankrike har i Chile utvecklats till en stjärndruva som ger fylliga, mjuka viner med komplexa aromer av björnbär, svartpeppar och choklad. Aurelio Montes odlar efter filosofin att ett vin till 80% skapas redan på vinberget. Han sätter stor tilltro till naturens kraft och sin skyddsängel som blivit en välkänd symbol i vingårdens logotyp. Angel’s Secret Gran Reserva 2013 är framställt av noga utvalda, handplockade druvor. För att bevara friskheten skördades druvorna tidigt på morgonen medan det fortfarande var svalt – eller till och med på natten. Som alla Gran Reserva har även detta mognat länge på ekfat innan flaskfyllningen.Aurelio Montes Vingård 300x200

Karismatisk vinpionjär – Aurelio Montes

Han är en sann pionjär, en modig företagare och en mångfaldigt prisbelönt vinmakare. Aurelio Montes är en av de stora personligheterna i vinvärlden. När han grundade sin första vingård i Chile på 1980-talet rådde närmast guldgrävarstämning här vid foten av Anderna. Överallt etablerades unga, skickliga vinodlare som framställde premiumvin för världsmarknaden. Landet erbjöd ideliska förutsättningar för kvalitetsvin. Läget mellan Stilla havet och de skyddande Anderna är gynnsamt och den långa sträckan från norr till söder bjuder på en mångfald av jordarter och klimatzoner. Aurelio Montes gjorde snabbt succé och det första chilenska vinet som hyllades i hela världen kom från hans vingård!

Grillat Asado

”Asado” – en festmåltid för familj och vänner

Gauchos är Sydamerikas svar på cowboyer och sägs vara upphovsmännen till Asado, en fest som firas tillsammans med familj och vänner. Asado är namnet både på den sociala tillställningen och en särskild teknik för att tillaga kött. Ordagrant översatt betyder det ”grillat” och maten som serveras är just grillat kött. Oxfilé, get eller fågel tillreds efter konstens alla regler och serveras med nyskördad sallad och grillade patatas (potatis). Till det serveras ett inhemskt rött vin med mättad frukt och fin fyllighet, till exempel runda och saftiga Angel’s Secret Gran Reserva från Aurelio Montes!

C Montes winery 08 300x200

Beskrivning av Angels Secret Gran Reserva 2013

Detta fina Gran Reserva är harmoniskt, elegant och fylligt med mättade aromer av björnbär, körsbär och blåbär. I smaken återfinns carménèredruvans typiska frukt fint kompletterad av lätta mandeltoner och en mild vaniljarom som utvecklats under fatlagringen. Tanninerna är tongivande och tydliga utan att dominera och ger vinet en bra struktur.

• Alkoholhaltiga drycker

• chile