Festligare nyårsafton med ädla bubblor

Nyårsafton närmar sig med stormsteg och vad passar då bättre än att skåla in det nya året med en fin champagne? Med de ädla bubblorna i glaset blir nyårsafton lite lyxigare, oavsett om det vankas fest eller inte. Det finns en hel uppsjö av champagne och mousserande viner och för att hålla koll på vilka som passar sig bäst till nyårsaftons olika tillställningar listar vi några utvalda favoriter.

Nyårsfirandet är för många synonymt med flärd och fest. Till både fördrinken och vid tolvslaget är champagne ett säkert kort i dryckesväg. En ädel dryck som faktiskt inte behöver kosta en förmögenhet, trots myter om att distriktets bubblor är dyrbara. Ett bra tips är att dricka den godaste champagnen redan som fördrink och det lite billigare bubblet för att ringa in det nya året. The Wine Company har många champagnesorter i sitt stall och nedan listas några av favoriterna, inklusive Italiens motsvarighet till champagne – prosecco.

Champagne Veuve Duroy
Denna champagne ger en förförisk färg till den redan exklusiva drycken och har en doft av röda frukter, brioche och mjuk vanilj. Champagnen är frisk och har en sofistikerad balans. De rosa bubblorna passar perfekt till en aperitif eller bara som den är.

Artikelnummer: 250 375 Pris: 265 kronor

Champagne Cuvée Léonie Green, Canard-Duchêne
Detta är en champagne för speciella tillfällen och som är tillverkad av ekologiskt odlade druvor. Champagnen präglas av en kryddighet och har dessutom toner av citrus och toastaomer. Vingården Canard-Duchêne har gjort sig känd för sina champagne-cuvéer.

Artikelnummer: 340809 Pris: 350 kronor

Gioia Prosecco Spumante DOC
Från Venetien i Italien kommer denna prosecco-nyhet. Gioia förenar fina frukttoner med en perfekt avrundad syra och lätt sötma. Det mousserande vinet gör sig mycket bra med skaldjur såsom hummer eller havskräftor. Oavsett tillbehör är Gioia ett bra sällskap.

Artikelnummer: 192248 Pris: 149 kronor

• nyår