Hitta rätta vinet till midsommarmaten

Midsommar är högtiden då många gärna samlar familj och vänner för att njuta av somrig mat, god dryck och härlig gemenskap. Öl och snaps är klassiska val vid midsommarbordet, samtidigt som många föredrar vin men kanske tycker det är svårt att veta vilket vin som passar. The Wine Company tipsar om vinerna som förgyller alla måltider under midsommarfirandet och som dessutom levereras enkelt och snabbt direkt hem till dörren.

Maten vid midsommar är ofta traditionsbunden och många vill se just sina favoriträtter på midsommarbordet. Öl och snaps kan ibland upplevas väl tungt till den lätta sommarmaten, många tycker också att vin smakar godare till maten. De som ska ha gäster till midsommar och vill slippa bära tunga kassar kan spara mycket tid och kraft på att handla vin via nätet. The Wine Company levererar direkt till dörren, ända ut till sommarstugan.

– Vid midsommar äter vi ofta flera olika maträtter under dagen - till lunchen kanske det blir något lättare som sill och potatis och på kvällen åker ofta grillen fram. Kanske känns det också härligt att fira midsommaren med något mousserande. Mitt tips är att dricka mycket vatten under dagen och tänka på att ett glas vin räcker långt och ger lika god smak i mindre klunkar. Vin med lägre alkoholhalt är också ett tips för den som vill hålla nere sin alkoholkonsumtion men ändå gärna njuter av ett glas vin till midsommarmaten, säger Therése Engström Bollweg, Marketing Manager på The Wine Company.

The Wine Companys tips på viner som passar till midsommarmaten:

Till sill och färskpotatis:

Aurora2013, Gavi D.O.C.G. Tenuta Manenti, Sarotto.

Detta är ett vin som passar särskilt bra till fisk. Doften är intensiv där exotiska frukttoner gifter sig med klara, blommiga toner. Smaken är frisk som ett krispigt äpple med tydlig mineralton och överraskande lång eftersmak. Detta vin kallas ibland för Italiens Chablis.

Artikelnummer: 435 139 Pris: 98 kronor

Till fräsch sommarmat, exempelvis sallad eller kallskuret:

Domainde Tariquet 2013, Sauvignon Blanc. Côtes de Gascogne I.G.P.

Denna Sauvignon-Blanc är ett pärlande vitt vin med mineralisk ton. Vinet doftar av citrusfrukter och gröna äpplen med en lätt blommig ton. Ett fruktigt och friskt vin som passar att serveras väl kylt till somrig plockmat eller sallad.

Artikelnummer: 129 688 Pris: 89 kronor

Till grillat:

Little Eagle 2013. W.O Western Cape.Eagle’s nest wines.

Detta vin kommer från en mycket speciell vingård som ser ut som ett örnnäste där det klänger sig fast på baksidan av Tafelberget i närheten av Kapstaden. Denna syrah har en fruktig doft av plommon och en fin kryddighet som är typisk för druvsorten. Fina lakritstoner och en lätt rökighet kompletterar smaken och gör detta vin till ett ypperligt grillvin.

Artikelnummer: 295 649 Pris: 98 kronor

Mousserande att njuta av när det passar bäst, kanske tillsammans med jordgubbar eller som drink innan middagen?

1. SileniCellar Selection Sparkling, Sauvignon Blanc. Hawkes Bay, Sileni Estates

Denna mousserande Sauvignon Blanc doftar av mogna druvor och är aningen torr i smaken. Aromer av mango, papaya och svarta vinbär kombinerat med en bubblande och spritsig känsla i munnen gör detta vin till ett ypperligt midsommarvin som är utmärkt i sig självt eller tillsammans med goda tilltugg.

Artikelnummer: 535 636 Pris: 129 kronor

2. Idylle Pamplemousse. Rosé, VinPétillant de France, Frankrike

Detta är en ny typ av sommardrink som är populär i Frankrike. Det är en frisk och pärlande vincocktail med sötsyrlig arom av grapefrukt. Drycken har en mild, ljusrosa nyans och låg alkoholhalt – endast 6,5 procent. Det passar utmärkt att bjuda på till mingel och ett bra alternativ för den som vill hålla nere alkoholkonsumtionen.

Artikelnummer: 948 039 Pris: 98 kronor

• gavi
  • sparkling
  • sauvignon blanc
  • sileni
  • vincoctail
  • idylle rose pamplemousse
  • rose
  • mat midsommar
  • vin midsommar

The Wine Company är en helt ny aktör på den svenska marknaden för vin på nätet. Bakom satsningen står den ledande vinleverantören Hawesko Group. I sortimentet finns ett brett utbud av rött vin, vitt vin, rosévin, mousserande vin och champagne från regioner och druvor som är populära bland svenskarna. Viner som passar till alla typer av tillfällen och som normalt inte finns på Systembolaget. Bland guldkornen märks exempelvis det franska vinet Rothschild (Lafite) Merlot samt Monsanto Chianti från Italien.