Prisbelönta viner bland vårens nyheter

Lagom till att höst- och vinterrusket byts ut mot längre och ljusare dagar är det dags för flera vinnyheter att ta plats i sortimentet hos The Wine Company. Bland nyheterna återfinns både mousserande vin och rosé, men även ett prisbelönt rödvin som utsetts till ”Årets Röda” – Anderre Carmenère från Chile.

I takt med vårens antågande är det dags att släppa årets vårkatalog från The Wine Company som innehåller ett brett urval av vinnyheter. De passar alla utmärkt till våren och sommaren, antingen bara som de är, till härliga grillmiddagar eller på picknick i det gröna. Våren förknippas ofta och gärna med rosévin. En av nyheterna i den kategorin är The Grinder Rosé från Kaphalvön som kompletterar ljumma kvällar på balkongen väl.

Men det är inte bara roséviner och vita viner som hör våren och sommaren till. Även ett intensivt och pepprigt vin som Anderra Carmenère passar både till en grillmiddag som lättare tilltugg. Carmenère-druvan anses vara en av världens bästa druvsorter och detta vin från Chiles stjärnproducent Rotschild har belönats med en silvermedalj i vintävlingen World Value Wine Challenge.

– Många av oss längtar efter vår och sommar, och kopplar ihop de årstiderna till längre och ljusare dagar. Långa middagar och picknickar är också något som hör årstiden till och att låta dessa ackompanjeras av ett passande vin blir ofta en stämningshöjare. Bland annat presenteras Andiamo Prosecco som bäst serveras med is och mynta, och som passar utmärkt en solig vår- eller sommardag, säger Therése Engström Bollweg, Marketing Manager på The Wine Company.

The Grinder Rosé 2014, Sydafrika
Detta klara och friska rosévin bjuder på aromer av jordgubbar, sött trä och lätta toner av fläder i både doft och smak. Vinet, som har lång eftersmak, kommer från Coastal Region i Sydafrika och är ett utmärkt val till sommarens tillställningar.
Artikelnummer: 765234 Pris: 89 kr

Blason d’Aussières, Barons de Rotschild 2011, Frankrike
Vingården Château d’Aussières i Languedoc ägs av den välkände Rotschild-familjen.Det sammetslena vinet har en bouqet av fläder, körsbär och björnbär. I doften märks även den typiska och sydfranska kryddigheten. Vinet är fylligt och kraftigt och stannar kvar i gommen genom hela smakupplevelsen.
Artikelnummer: 148944 Pris: 149 kr

Boschendal The Pavillion Chenin Blanc 2014, Sydafrika
Detta vin kommer från en av de äldsta vingårdarna i Sydafrika. Boschendal har lockat fram de bästa egenskaperna ur druvan chenin blanc som även står för basen i de berömda Loire-vinerna. Vinet har en bra syra och är aromatiskt med en fruktig doft och inslag av krusbär och päron, samt med tydliga aromer av melon.
Artikelnummer: 884518 Pris: 98 kr

Anderra Carménère, Valle Central Baron Phillippe de Rotschild 2013, Chile
Chiles stjärnproducent Rotschild har skapat ett intensivt och purpurrött vin med en mogen doft. Vinet har toner av cassis och körsbärsmarmelad samt en pepprighet som står i fin kontrast till de andra tonerna. Smaken är tät, fruktig och smörig. Carmenèredruvan anses vara en världens bästa druvsorter och detta vin har utsetts till ”Årets Vin” hos The Wine Company.
Artikelnummer: 753955 Pris: 129 kr

Andiamo ICE Prosecco, Prosecco DOC, Italien
Detta mousserande vin har en lätt sötma där gula frukter och blommor möter friskhet och lätthet. Proseccon serveras med fördel som en drink med krossad is, mynta och lime. Flaskan inger en exklusiv och fräsch känsla med sina detaljer i vitt och guld.
Artikelnummer: 552886 Pris: 109 kr

Lar de Paula Madurado 2011, Spanien
I vindistriktet Rioja finns långa och fina vintraditioner. Här får den spanska druvan temperanillo maximal utdelning. Smaken är mogen och fyllig med toner av plommon och russin. Vinet har dessutom en kraftig och kryddig ton som skapar fin kontrast till den saftiga frukten.
Artikelnummer: 546344 Pris: 98 kr

• vinkatalog