Skåla in det nya året i riktig champagne

Nyårsfirandet är för många ett tillfälle att unna sig själv och sina nära lite extra lyx. Ofta består denna lyx en fin flaska champagne. Men vilket mousserande vin ska man egentligen välja för att förgylla festen? The Wine Companys vinexpert Eckhard Hillmann listar sina bästa champagnetips till årets sista och första fest.

Från vindistriktet Champagne i norra Frankrike kommer, enligt många, de allra bästa mousserande vinerna. En seglivad myt om Champagne är att alla viner från distriktet kostar skjortan. Men i själva verket behöver inte en flaska champagne kosta mer än några hundralappar. För att du ska hitta rätt mousserande vin till rätt pris har The Wine Companys vinexpert Eckhard Hillmann listat några av sina favoriter.

• Champagne Sophie Baron – 179 kronor

Grande Réserve Sophie Baron är en klassisk champagne. Fina nyanser av mognad och trä är tecken på att den ädla drycken innehåller en stor del lagrat vin. Smaken är väl balanserad och ädel. Fruktigheten har inslag av honung, kola och rostarom som alla är perfekt balanserade. En harmonisk, fin och prisvärd champagne.

• Champagne Jacquart Cuvée Mosaique – 249 kronor

En karaktärsfull champagne med mångsidiga smaker av kanderade aprikoser, färskt rostat bröd och lindblommor. Mosaique Brut är fräsch, mycket harmoniskt och väl balanserad. ”En perfekt Cuvée” skrev den franska vinguiden Les Sommeliers Vins och betygsatte med fantastiska 20 av 20.

• Champagne Heidsieck Monopole – 249 kronor

Heidsieck är en champagne som var mycket populär på de europeiska kungarnas och kejsarnas hov - den ryska tsaren beställde varje år 400 000 (!) flaskor. Fina nyanser av vita blommor, kanderad frukt och en angenäm, ihållande smak av citrusfrukter och gröna äpplen. En mycket välbalanserad champagne.

• Champagne Jean Moutardier – 239 kronor

En traditionell champagne från en liten exklusiv producent. Den har en strålande gul färg och doftar härligt av torkad frukt, russin, karamell och färskt rostat bröd. Champagnens bubblor är kraftiga och ihållande. För denna Cuvée har man använt perfekt åldrade viner, som starkt bidrar till den runda och harmoniska känslan i munnen.

• Champagne Diamant Blanc – 339 kronor

Monsieur Paul-François Vranken hade i mitten av 1970-talet en idé. Han önskade producera en mycket lätt och livlig champagnestil. Cuvée Diamant är något rikare än ”husets klassiker”. Den har en tydlig smak av frukter som katrinplommon, päron och persika, samt inslag av citron- och marängtårta! Detta är helt klart en exceptionell champagne!

• Champagne Barons de Rothschild – 389 kronor

Denna delikata brut är flaggskeppet bland Rothschilds champagne. Den präglas av den stora andelen Chardonnay-Réserveviner, som står för de fint diskreta och mogna nyanserna. Den lätta doseringen gör champagnen perfekt rund. En förstklassig champagne, som är underbar att skåla med. Den passar dessutom ovanligt bra till alla slags förrätter.

För mer information, kontakta:
Staffan Westman, marknadsansvarig The Wine Company
Telefon: + 49 41 225 04 - 3312
E-post: s.westman@the-wine-company.se

• internethandel
  • vinnyheter
  • vintips
  • internetvin
  • vinhandel
  • nätvin
  • nyår
  • nyårsfirande
  • vin

The Wine Company tillhör The Hawesko Group som är den största och mest ansedda vinhandelsgruppen i Europa. Affärsidén är att leverera exklusiva viner från alla världens ledande vinområden - helt legalt - från Hamburg direkt hem till konsumenten. The Wine Company möjliggör för vinintresserade över hela Sverige att enkelt och bekvämt köpa högkvalitativa viner som levereras direkt hem till dörren, utan att behöva bekymra sig för att på egen hand betala för alkoholskatten. The Wine Company etablerades på den svenska marknaden den 1 november 2010.