Skåla in våren i nytt rosévin

Ett nästan lika efterlängtat och självklart vårtecken som vitsippor och ljusare mornar är lanseringen av nya roséviner. Inför årets rosa säsong erbjuder The Wine Company två nya roséviner som passar utmärkt till både fest och picknick. Gran Sasso Rosato och Château Font-Freye rosé spås båda bli nya favoriter hos svenska vinentusiaster.

Rosévin är för många numera en självklar del av både våren och sommaren. Och att drycken fått en större betydelse märks både på kvalité och utbud. The Wine Company släpper i år två härligt roséviner som passar utmärkt under årets ljusare och varmare månader.

– Rosé passar väldigt bra som både på picknicken och hemma vid middagsbordet. Det finns inte mycket som slår ett fruktigt och friskt rosévin en varm sommardag. Att hitta någon annan dryck som associeras mer med vår och sommar än just rosévin är nog omöjligt, i alla fall när det kommer till vin, säger Eckhard Hillman, Weinakademiker på The Wine Company.

• Gran Sasso Rosato, 89 kronor

Gran Sasso Rosato är ett lätt och fruktigt rosévin som lockar med sin härligt körsbärsröda färg. Det doftar jordgubbar och körsbär med inslag av timjan och lavandel. Smaken är ren och uppfriskande. Passar extra bra till fiskrätter, grillat ljust kött och sallader men även som apertif.

• Château Font-Freye rosé, 85 kronor

Château Font-Freye rosé är ett vin som passar utmärkt till en solig sommardag. Torrt, lätt och friskt med en doft av aprikos och en rödfruktig smak. Helt enkelt ett typiskt vin från Provence. Serveras väl kylt och passar extra bra till tomater, olivolja och vitlök. Vinet är belönat med en guldmedalj i Berlin Wine Trophy.

Om skatter när du handlar vin hos oss:
Enligt gällande rättskipning har du i Sverige rätt, att direkt importera vin från EU länder. The Wine Company, som tillhör det börsnoterade The Hawesko Group, har sitt säte i Hamburg och följer rådande riktlinjer och sköter den praktiska hanteringen när det gäller betalning av svenska alkoholskatter. Konsumenter behöver därför inte själva ombesörja att alkoholskatt betalas enligt gällande lagar och regler i Sverige.

Staffan Westman, marknadsansvarig The Wine Company
Telefon: + 49 41 225 04 - 3312
E-post: s.westman@the-wine-company.se

• alkohol
  • alkoholhaltiga drycker
  • internethandel
  • vinnyheter
  • vintips
  • staffan westman
  • winecompany
  • rosé
  • château font-freye rosé
  • gran sasso rosato

The Wine Company är en helt ny aktör på den svenska marknaden för vin på nätet. Bakom satsningen står den ledande vinleverantören Hawesko Group. I sortimentet finns ett brett utbud av rött vin, vitt vin, rosévin, mousserande vin och champagne från regioner och druvor som är populära bland svenskarna. Viner som passar till alla typer av tillfällen och som normalt inte finns på Systembolaget. Bland guldkornen märks exempelvis det franska vinet Rothschild (Lafite) Merlot samt Monsanto Chianti från Italien.