The Wine Company guidar: Lär känna det nya Bordeaux

Bordeaux är ett av världens mest kända vindistrikt och förknippas ofta med framstående röda kvalitetsviner. Nu träder en ny generation vinodlare in i bilden och de är inte rädda för att framställa vin som kan utmana den klassiska bilden av distriktet. The Wine Company har tittat närmare på vinhuset Rothschild och framförallt Saskia de Rothschild som nyligen tog över rodret.

Det finns drygt 6 300 vinodlare i Bordeaux[1]. Det är ett av världens största vinområden och kallas ofta för vinets huvudstad. Men med berömmelse kommer också förväntan. Den klassiska bilden av vin från Bordeaux har tidigare varit att de bör förvaras i vinkällare under årtionden. Eftersom många av regionens mest välrenommerade märken är förknippade med höga priser, lagring och auktioner, hamnar Bordeaux’s andra viner ofta i skymundan. Men faktum är att det finns gott om viner från distriktet från 90 kronor och uppåt. Nu blåser dessutom nya vindar och i takt med ett förändrat sätt att konsumera vin ändras även sättet hur vinet produceras

– Tidigare har vin ofta sparats till särskilda tillfällen och därför har det även producerats på ett sätt som gör att vinet behövts lagras några år för att smaka som bäst. Idag produceras istället vin utifrån förändrade önskemål av oss konsumenter, vilka är att det ska gå att avnjutas direkt och passa vid många olika tillfällen, säger Linda Sorby, sommelier och marknadschef på The Wine Company.

Domaines Barons de Rothschild (Lafite) är ett namn som väger tungt både i Bordeaux och i övriga vinvärlden. För drygt ett år sedan tog den unga journalisten Saskia de Rothschild över vinimperiet efter sin far Eric. Hon är också den första kvinnliga styrelseordföranden för familjens globala vinimperium, som innefattar sju andra vingårdar runt om i världen.

– Rothschild sätter en ny standard över regionen, och introducerar en mer modern vinstil. Deras senaste vin Avant Garde är ett banbrytande projekt som förenar det moderna med de klassiska attribut som kännetecknar Bordeaux. Det är ett välstrukturerat bordeauxvin som inte lämnar någon tvivlandes på dess ursprung, fortsätter Linda Sorby.

Saskia de Rothschild är inte bara ansiktet utåt för företaget som tillverkar några av världens mest berömda röda viner. Hon har också en tydlig vision kring framtidens utmaningar och inom vilka områden som vinhuset måste moderniseras på för att kunna hålla sig levande. Inte minst handlar det om den ökade efterfrågan av ekologiska och biodynamiska viner.

– Saskia de Rothschild har betonat att de behöver hitta sätt att tala till den nya generationens vinkonsumenter. Detta har föranlett ytterligare förändringar i jordbruket, för att bli än mer naturligt och hållbart, avslutar Linda Sorby.

[1] https://www.independent.co.uk/indy-eats/bordeux-wines-nuria-stylianou-food-drink-a7719161.html

The Wine Company tipsar om fyra trevliga viner från Bordeaux
Rothschild Avant Garde Bordeaux
2016 Bordeaux AOP, Réserve Spéciale Domaines Barons de Rothschild (Lafite)

Fylligt, fruktigt och intensivt. Det här vinet står för en ny Bordeauxstil. I doften framträder röda bär och björnbär samt nejlika och inslag av karamell. Smaken är torr med aromer av mogna, mörka bär, en återhållsam syra och fint integrerade tanniner. Ett välstrukturerat och drickmoget bordeauxvin som inte låter någon tvivla på dess ursprung.
Passar till: smakrika asiatiska eller indiska rätter.
Artikel-nr.: 367086

Barons de Rothschild (Lafite) rouge
2016, Bordeaux AOP

Ett elegant och finessrikt rödvin från Barons de Rothschild (Lafite) med en ljuv doft av röda och svarta vinbär samt körsbär. I gommen breder fruktaromerna ut sig som sig bör i ett fint bordeauxvin och bildar en utsökt harmoni med de kryddiga tonerna innan den långa avslutningen. Vinet är redo att drickas nu. Passar till: ugnstekt kött, pasta, ostar eller bara på egen hand.
Artikel-nr.: 550135

Réserve Spéciale Rothschild (Lafite) Bordeaux rouge
2015, Bordeaux AOP Domaines Barons de Rothschild (Lafite)

Ett elegant rött vin från Barons de Rothschild (Lafite). I doften möts fina aromer av röda samt svarta vinbär och körsbär. I gommen framträder den klassiska strukturen hos en röd bordeaux där harmoniska tanniner och utsökta frukt- och kryddtoner förenas till en smakfull enhet. Ett selektionsvin ur ett fantastiskt parti utvalt speciellt för The Wine Company. Passar till: kalv, vildsvin och anka.
Artikel-nr.: 407996

Château Lafite-Rothschild
2010, Pauillac AC, 1er Cru Classé

Château Lafite-Rothschild räknas som en av vinvärldens stora giganter, vad gäller såväl berömmelse som till prislapp. Med en doft av plommon, löv och mahogny är det här ett fylligt vin med aromer av svartavinbär och sura körsbär samt rostade toner från lagringen på ekfat. Alkoholen är balanserad och bär den komplexa mineraliteten i gommen, vinet bjuder på runda tanniner och livlig syra. Trots sin koncentration är vinet anmärkningsvärt elegant. Mytomspunna Lafite visar vad som utgör en riktigt bra terroir.
Passar till: nöt, lamm och vilt.
Artikel-nr.: 726566
Pris: 12 900 kr

• Kultur

• rothschild
  • thewinecompany
  • handla vin på nätet
  • bordeaux

Om The Wine Company:

The Wine Company tillhör The Hawesko Group som är den största och mest ansedda vinhandelsgruppen i Europa. Affärsidén är att leverera exklusiva viner från alla världens ledande vinområden - helt legalt - från Hamburg direkt hem till konsumenten. The Wine Company möjliggör för vinintresserade över hela Sverige att enkelt och bekvämt köpa högkvalitativa viner som levereras direkt hem till dörren, utan att behöva bekymra sig för att på egen hand betala för alkoholskatten. The Wine Company etablerades på den svenska marknaden den 1 november 2010 och är E-handelscertifierade. Om detta material publiceras ber vi er säkerhetsställa att pris och artikelnummer tillhör flaskan på bilden.