Vin till sommarens grillmiddagar – så ska du tänka

Matlagning på terrassen, balkongen eller på en klippa är inte bara gott utan skapar gemenskap på högsta nivå. Grillad mat går att variera i oändlighet med allt från en kryddig köttbit, syrliga grönsaker till smakrika ostar. Med alla dessa grillmöjligheter kan val av dryck till maten ibland kännas svårt, The Wine Company tipsar därför om hur du ska tänka när du väljer dryck.

Grillad mat och svensk sommar är en kombination lika självklar som den är sann. På senare år har också intresset för matlagning ökat och allt fler vågar grilla annat är den klassiska köttbiten. Vegetariskt är en allt starkare trend och i matbutiken finns nu flera vegetariska alternativ att lägga på grillen.

– Säsongen vinval bör vara lika okomplicerat som maten vi grillar börjar bli varierande. För att underlätta värdskapet ska man tänka mer brett i form av dryckesval. Det viktigaste är att man inte har för bråttom när man grillar och att gästerna har en svalkande och god dryck i glaset. Med detta i åtanke har vi släppt ett helt nytt läskande mousserande rosé som är perfekt - Andiamo ICE Rosato. För att göra drycken extra festlig är mitt tips att lägga i några färska bär från trädgården, och servera kyld säger Linda Sorby, Marketing Manager på The Wine Company.

Fem tips på vinsorter som passar till grillat:

1. Oxfilé – smakrikt, kraftigt rött vin, företrädesvis frukt framför strävhet
2. Halloumi – vitt friskt och fruktigt vin
3. Grönsaker – smakrikt och kryddigt vitt vin
4. Korv – lätt rött vin, gärna fruktigt och örtigt
5. Kyckling – aromatiskt och friskt rosévin

Andiamo ICE Rosato – Veneto IGT
Denna mousserande rosé pärlar fint i glaset med mycket is och några röda vinbär som dekoration, en enkel men god sommardrink. Andiamo ICE Rosato från Veneto hänför med aromer av hallon och jordgubbar och en härligt frisk karaktär. Lätt, livligt och okomplicerat – som en sommar i Italien.

Rekommendation: Apertif, sommarsallad med grillad tonfisk alternativt kyckling, samt lättgrillade grönsaker. Fruktiga och bäriga desserter.
Artikelnr: 369600 Pris: 109 kr

Hundertmorgen Riesling – 2014, Rheinhessen
Namnet ”Hundertmorgen” syftar på hundra dagar av sol och av mognad. De tre innovativa vinodlarna Jochen Dreissigacker, Stefan Winter och Philipp Wittmann har låtit druvorna till detta rieslingvin utvecklas långsamt. Resultatet är ett vin som är rikt på aromer och saftighet, men som samtidigt bevarat en behaglig syra. Den mättade frukten kompletteras fint av kryddiga toner i en påtagligt ren rieslingupplevelse.

Rekommendation: Apertif, grillad fisk, skaldjur, kyckling och grönsaker. Testa gärna vinet tillsammans med asiatiska eller mexikanska inslag i maten.
Artikelnr: 569106 Pris: 99 kr

Alto Passo Primitivo – 2015 Salento IGT Casa Vinicola Botter Carlo
Under södra Italiens sol framställs viner vars mogna och mättade fruktaromer harmonierar perfekt med mer robusta och kraftiga maträtter. Vinet har en tydlig doft av björnbärs- och plommonmarmelad med en uttalat söt kärna. Smaken är mjuk och fyllig i gommen – precis som en primitivo från södra Italien ska vara. Ett prisat vin med toppbetyg som står sig bra mot en barbecuekväll fylld av smaker.

Rekommendation: Förstandsvalet är en ekologisk köttbit, köp gärna olika styckdelar och addera smakrika och kryddiga tillbehör. Experimentera med olika ingredienser i exempelvis marinad eller dipp för att se vad som ger den ultimata smakupplevelsen.
Artikelnr: 903295 Pris: 95 kr

För mer information och produktprover, kontakta:
Linda Sorby, Marketing Manager Sverige
Tel: +49 4122 504 – 3318, E-post: l.sorby@the-wine-company.se

Therese Eriksson, presskontakt på Agency
Tel: +46 73 – 326 54 34, E-post: therese@agency.se

• handla vin på nätet
  • vitt vin
  • thewinecompany
  • nätvin
  • vin

The Wine Company är en helt ny aktör på den svenska marknaden för vin på nätet. Bakom satsningen står den ledande vinleverantören Hawesko Group. I sortimentet finns ett brett utbud av rött vin, vitt vin,rosévin,mousserande vin och champagne från regioner och druvor som är populära bland svenskarna. Viner som passar till alla typer av tillfällen och som normalt inte finns på Systembolaget. Bland guldkornen märks exempelvis det franska vinet Rothschild (Lafite) Merlot samt Monsanto Chianti från Italien.