Mot våld i hemmet – The Body Shop i samarbete med SKR

I Sverige utsätts 1 av 3 kvinnor någon gång för våld Huvuddelen av våldet sker inom hemmets väggar Hälften av alla våldshandlingar bevittnas av barn Hälften av Sveriges kommuner saknar kvinnojourer Det är klara fakta som The Body Shop utgår ifrån när man den 24 maj startar en landsomfattande kampanj Mot våld i hemmet i samarbete med Sveriges Kvinnojourers Riksförbund. Kampanjen som kommer att drivas i samtliga The Body Shops butiker syftar framförallt till att öka medvetenheten kring våld i hemmet. Att informera fler människor om att våld i hemmet är vanligare än man tror och att vem som helst kan drabbas oavsett vilken social bakgrund eller vilken typ av relation man lever i. "Vi är fortfarande omedvetna om hur många människor som utsätts för våld hemma. Alla har rätt att känna trygghet i sitt eget hem. Vi behöver börja tala om det svåra och stödja de som är utsatta", säger Britt-Marie Börjesson, vd för The Body Shop i Sverige. Men det finns också många organisationer som arbetar för att hjälpa människor som lever i våldsamma relationer. Därför samarbetar The Body Shop med Sveriges Kvinnojourers Riksförbund i kampanjen Mot våld i hemmet. "Vi tycker det är ett väldigt bra initiativ av The Body Shop att genomföra denna kampanj och vi uppmuntrar också andra företag och organisationer att engagera sig i frågan. SKR:s fokus är att nå ut till våldsutsatta kvinnor och deras anhöriga med information om vart man kan vända sig för att få stöd och hjälp, och vi stödjer självklart alla initiativ för att motverka mäns våld mot kvinnor." säger Jenny Norén, informatör på Sveriges Kvinnojourers Riksförbund. En viktig del vid sidan om att informera om ämnet och vägar till hjälp är att samla in pengar, för en stor del av den hjälpande verksamheten sker på frivillig bas. The Body Shop kommer att samla in pengar till Kvinnojouren på nätet, en frågelåda där vem som helst kan få rådgivning via nätet. Kvinnojour på nätet drivs av SKR och är ett sätt att få mer information men också ställa frågor om våldsamma relationer. Kampanjen Mot våld i hemmet pågår mellan 24 maj tom 20 juni i alla butiker i Sverige. Besökarna kan få information men också stödja kampanjen på olika sätt. Alla besökare har möjlighet att: 1.Få en informationsfolder om våld i hemmet och vägar till hjälp 2.Lämna sin namnunderskrift för fler kvinnojourer i Sverige 3.Kunderna kan stödja kampanjen genom att köpa en kampanjpin där överskottet oavkortat går till SKR:s arbete med kvinnojour.com 4.Därutöver går 10 kr av varje såld duschgelé under kampanjveckorna till kvinnojour.com. 5.Stödja kampanjen genom att sprida budskapet över webben med hjälp av e-postvykort. Ytterligare information: · Mot våld i hemmet är en global kampanj som drivs av The Body Shop över hela världen · Insamlade namnunderskrifter lämnas över till Socialdepartementet · Inom The Body Shop är 87 % av de anställda kvinnor därför har företaget en särskild HR-policy som syftar till att hjälpa anställda som drabbats av våld i hemmet. För mer information & bilder kontakta: Sandhya Forselius, PR & Värderingsansvarig, The Body Shop Svenska AB, 08 442 43 40, 070 - 372 11 96, sandhya.forselius@thebodyshop.se Britt-Marie Börjesson, VD & grundare, The Body Shop Svenska, 08 442 43 40. Jenny Norén, Informatör, Sveriges Kvinnojourers Riksförbund, 08 642 64 02.