The Body Shop toppar listan över hållbara företag

The Body Shop toppar listan över hållbara företag

Sveriges konsumenter har utsett The Body Shop till landets bästa företag utifrån Hållbarhetsbarometerns ranking 2015. Företaget toppar både den totala listan och listan över detaljhandelsföretag.

Hållbarhetsbarometern är en ny kartläggning av 80 av Sveriges största och mest synliga konsumentföretag, och bygger på forskning av relevanta områden inom hållbarhet. Drygt 6000 personer i åldrarna 18 till 74 år har fått säga sitt, och The Body Shop är alltså det företag som uppfattas som bäst på hållbarhet.

– Vi är naturligtvis väldigt glada och hedrade över den här utmärkelsen, som vi ser som ett fint kvitto på att vi har kunderna med oss på tåget. The Body Shop gick emot trenden när företaget startade på en etisk grund 1976. Hållbarhet var verkligen inte på tapeten då. Men vår grundare Dame Anita Roddick stod fast i sin övertygelse om att företag har både kraften och ansvaret att göra gott, och det har vi förvaltat och utvecklat sedan dess, säger Cecilia Sahlin, VD för The Body Shop Sverige.

– Vi har aldrig varit rädda för att ta ställning i frågor där vi kan vara med och göra skillnad. Vi har varit med och drivit igenom EU-förbudet mot djurförsök inom kosmetikaindustrin, och för ett år sedan så tog vi beslutet att börja ta betalt för kundpåsar, något som har lett till att förbrukningen har minskat med 30%, och vi har kunnat skänka överskottet till trädplantering. Detta är några exempel på ställningstaganden och åtgärder för en mer hållbar business, och det hade inte varit möjligt utan stöd från våra kunder och engagerade medarbetare, avslutar Cecilia.

Ansvarig för Hållbarhetsbarometern är Tony Apéria, varumärkesforkare vid Stockholm Business School:
– The Body Shop är det företag som toppar Hållbarhetsbarometern 2015 och som det svenska folket rankar som bäst gällande hållbarhet. Utöver sitt starka hållbarhetsindex på 71 (i en skala 0-100) upplevs The Body Shop som starkt profilerat inom aktiv miljöförbättring, att man aktivt motverkar klimathotet och att man står för mänskliga rättigheter. The Body Shop upplevs också som ärligt och äkta i sin kommunikation samt att företaget tar ansvar och erbjuder bra rådgivning.

Om Hållbarhetsbarometern 2015
Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 6016 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 80 största varumärken uppfattas inom hållbarhet utifrån fyra huvuddimensioner. De områden som studerats utöver indexet är företagens hållbarhetsdimensioner, deras emotionella personlighet samt de hållbarhetssegment som finns på den svenska marknaden.

För mer information, kontakta:
Anna Tjäder, Pressansvarig The Body Shop
Email: anna.tjader@thebodyshop.com

Om The Body Shop®
The Body Shop är en av Sveriges ledande butikskedjor inom skönhet. Ett etiskt varumärke som tar ställning mot orättvisor och verkar för rättvis handel, för mänskliga rättigheter och för att skydda planeten. Genom produkter som är inspirerade av naturen och fyllda av de bästa tänkbara ingredienserna erbjuder The Body Shop innovativ och effektiv skönhetsvård.

The Body Shop i Sverige
Startår: The Body Shop startade i Storbritannien 1976. Den första butiken i Sverige öppnades 1979.
Försäljningskanaler: 88 butiker varav 45 är bolagsägda butiker och 43 drivs av franchisetagare. E-handel (www.thebodyshop.se) samt försäljning i 67 Åhléns-varuhus.
Genomsnittlig butiksyta: 50 m²
Produkter: Skönhetsprodukter inom kategorierna Body Care, Body Wash, Makeup, Skin Care, Fragrance, Gifts, Hair Care, Men, Accessories och Home Fragrance. The Body Shop var först med
att sälja Body Butter, och det är fortfarande en av företagets mest sålda produkter.
Största varumärken: Säljer endast egna produkter under varumärket The Body Shop®.
Affärsidé: Att sälja naturligt inspirerade, etiskt framtagna skönhetsprodukter i enlighet med fem grundvärderingar: Defend Human Rights, Against Animal Testing, Protect The Planet, Support Community Fair Trade, Activate Self Esteem.