Restaurangbesök med vänner & familj dubbelt så vanligt inför jul

Ny statistik från TripAdvisors bordsbokningsapp TheFork visar att restaurangbokningar för gruppsällskap är dubbelt så vanligt inför jul som under resten av året i Sverige.

Svenskar gillar att gå på restaurang och desto mer när julen närmar sig. Färsk data från bordsbokningsappen TheFork visar att bordsbokningar för gruppsällskap (+8 personer) ökade med hela 126% under november, en siffra som beräknas landa ännu högre under december.

Majoriteten av bokningarna gäller, kanske inte helt överraskande, lördagskvällar och de mest bokade restaurangerna för större sällskap på TheFork är Nalen i Stockholm, Pong i Uppsala och Laziza i Malmö.

Statistiken för gruppbokningar visar att restaurangbesökare i flera andra länder i Europa beter sig likadant; både i Belgien och Schweiz dubbleras gruppbesöken inför jul och i Frankrike ökar de med 80% respektive 50% i Italien.

Om TheFork:

TheFork, en dottersajt till TripAdvisor, är en tjänst för matinspiration och bokning av restauranger. Med ett nätverk på över 40 000 restaurangpartners över hela Europa är TheFork redan den ledande tjänsten för onlinebokningar i Frankrike, Spanien, Italien, Belgien, Holland och Schweiz. Hos TheFork kan besökare välja restaurang utifrån faktorer som användarrecensioner, plats, pris, tillgänglighet och typ av kök. Via tjänsten ges besökarna också möjligheten att ta del av inspirerande specialerbjudanden och tjäna in lojalitetspoäng som ger rabatt att använda på restaurang ansluten till lojalitetsprogrammet. TheFork finns på webben och som app för Apple, Android och Windows. Hittills har appen laddats ner totalt 9 miljoner gånger och på sajten har i dagsläget 8 miljoner omdömen. Under eAwards 2015 vann TheFork pris för bästa app inom e-handel. För mer information besök www.thefork.se .

Med TripAdvisor®, världens största resesida, kan resenärerna få ut mesta möjliga av varje resa. Med över 535 miljoner omdömen och åsikter om världens största urval av globala reseobjekt – över 7 miljoner boenden, flygbolag, sevärdheter och restauranger – erbjuder TripAdvisor resenärer den kollektiva kunskapen hos alla sina användare för att hjälpa dem bestämma var de ska bo, hur de ska flyga, vad de ska göra och var de ska äta. TripAdvisor jämför också priser från över 200 bokningswebbplatser för hotell så att resenärerna kan hitta det lägsta priset på ett hotell som passar dem. TripAdvisors webbplatser är tillgängliga i 49 marknader och har världens största reseforum med 415 miljoner genomsnittliga unika besökare i månaden**, som alla vill få ut mesta möjliga av varje resa. TripAdvisor: Bättre information. Bättre bokning. Bättre resa.

TripAdvisor, Inc. (NASDAQ:TRIP) hanterar och driver, via sina dotterbolag, webbplatser under 20 andra resevarumärken:

www.airfarewatchdog.com, www.bookingbuddy.com, www.citymaps.com, www.cruisecritic.com, www.familyvacationcritic.com, www.flipkey.com,www.thefork.com (including www.lafourchette.com, www.eltenedor.com, www.iens.nl and www.dimmi.com.au), www.gateguru.com, www.holidaylettings.co.uk,www.holidaywatchdog.com, www.housetrip.com, www.jetsetter.com, www.niumba.com, www.onetime.com, www.oyster.com, www.seatguru.com,www.smartertravel.com, www.tingo.com, www.vacationhomerentals.com and www.viator.com.

*Källa: comScore Media Metrix för TripAdvisor-webbplatser, globalt, maj 2017

**Källa: TripAdvisor loggfiler, första kvartalet 2017

• Media, kommunikation

TheFork, en dottersajt till TripAdvisor, är en ny tjänst för matinspiration och bokning av restauranger. Med ett nätverk på över 40 000 restaurangpartners över hela Europa är TheFork redan den ledande tjänsten för onlinebokningar i Frankrike, Spanien, Italien, Belgien, Holland och Schweiz. Hos TheFork kan besökare välja restaurang utifrån faktorer som användarrecensioner, plats, pris, tillgänglighet och typ av kök. Via tjänsten ges besökarna också möjligheten att ta del av inspirerande specialerbjudanden och tjäna in lojalitetspoäng som ger rabatt på bokade restaurangbesök. TheFork finns på webben och som app för Apple, Android och Windows. Hittills har appen laddats ner totalt 7 miljoner gånger och på sajten har i dagsläget 7 miljoner omdömen. Under eAwards 2015 vann TheFork pris för bästa app inom e-handel. För mer information besök www.thefork.se .

Elena Collini

Presskontakt PR Manager Italy and Nordics