Design löner sig för Thermotech

Thermotech utsågs nyligen till årets tillväxtföretag i Västernorrland av revisions- ochkonsultföretaget Deloitte. Motiveringen till priset var bland annat att Thermotech stårför ”ett nytt tänk i en konservativ bransch där företaget prioriterat design ochfunktion”.

- De senaste tre åren har vi satsat stora resurser på design. Det är kanske intevad man väntar sig avett golvvärmeföretag. Men det har gett enlönsamhetsutveckling för oss. Nu kan vi skörda, säger Anders Andersson.

För 2005 räknar han med en omsättning på 52, 5 Msek vilket innebär en procentuellökning på närmare 20 procent jämfört med året innan. Lönsamheten ligger runt åttaprocent. Den siffran kommer också att stiga under nästa år.

- Vi ska kunna nå 100 Msek i omsättning nästa år och ha en lönsamhet på tioprocent, menar Anders Andersson.Med en stark ekonomi kan Thermotech expandera. Företaget har redan dotterbolag iNorge och Ryssland. Den tidigare agenten i Finland är nu på väg att köpas upp ochska ombildas till ett rent dotterbolag. Några direkta nyanställningar av personal väntardock inte eftersom företaget anställt under de senaste årens satsning på design.

För ytterligare information:Anders AnderssonVD, Thermotech Scandinavia ABTelefon: +46(0)620 68 33 30, fax: +46(0)90 12 55 83, mobil:+46(0)70 590 03 50, e-mail: anders@thermotech.se

• andreas andersson
  • tillväxtföretag
  • enlönsamhetsutveckling
  • design

Thermotech är en Skandinaviens ledande leverantörer av system för värme- och vattendistribution till alla typer av bostäder och lokaler. Företaget grundades 1996 i Sollefteå och där, i de norrländska skogarna, finns fortfarande kontor, produktion och lager. Vi har ytterligare sex regionkontor över landet, från Umeå i norr till Malmö i söder samt dotterbolag i Finland. Den expansiva koncernen har sin huvudsakliga verksamhet i Skandinavien och Ryssland, men satsar på exporttillväxt i både öst- och västeuropa.