Thermotech blir systerbolag till Indexator

Thermotech Scandinavia AB ägs till 2/3 av Hans och Pia Jonsson med bolaget Cinox AB. I samband med en förändrad ägarstruktur inom Indexator Group AB träder Hans och Pia Jonsson nu in som huvudägare i Indexator Rotator Systems AB, som därmed blir ett systerbolag till Thermotech Scandinavia AB.

Det framgångsrika familjeägda bolaget Indexator Group AB har fram till nu varit ägare till de två dotterbolagen Indexator Rototilt Systems och Indexator Rotator Systems. I samband med en förändrad ägarstruktur, som trädde i kraft den 1 oktober 2014, bildas nu två separata bolag där Anders Jonsson går in som huvudägare i Indexator Rototilt Systems, medan Hans och Pia Jonsson träder in som huvudägare i Indexator Rotator Systems. De tidigare delägarna Lise-Lottie Östlund och Åke Karlsson lämnar verksamheterna.

Med den nya strukturen vill ägarna skapa en stabil grund för fortsatt affärsutveckling och stärka det lokala ägandet och engagemanget.

Hans och Pia Jonsson kommer fortsatt att äga 2/3 av Thermotech Scandinavia AB, som därmed blir ett systerbolag till Indexator Rotator Systems AB. 1/3 ägs fortsatt av Anders Andersson, VD på Thermotech Scandinavia AB.

- ”Vi ser stora fördelar med att bli ett systerbolag till Indexator Rotator Systems AB. Trots att vi är i helt olika branscher finns goda möjligheter till samarbete, kunskapsutbyte och synergier. Vi kommer dessutom att ingå i en finansiellt stark koncern, säger Anders Andersson, VD på Thermotech Scandinavia AB.”

Företagsbeskrivning Indexator:
Indexator Rototilt Systems är världsledande inom produktsegmentet tiltrotatorer med tillbehör och styrsystem för grävmaskiner. Indexator Rotator Systems är världens ledande tillverkare av hydrauliska rotatorer och tillhörande utrustning inom skogsbruk, styckegods- och materialhantering. Under 2013 hade koncernen ca 250 medarbetare, omsatte ca 550 MSEK och exporterade till ett 40-tal marknader över världen.