Thermotech utbildar och certifierar solvärmeinstallatörer

Thermotech Scandinavia AB:s produktportfölj inkluderar sedan ett år tillbaka ett komplett sortiment av solvärme för alla typer av anläggningar. I slutet av april genomfördes tre utbildningstillfällen på företagets fabrik i Sollefteå. 20 montörer utbildades och certifierades på Thermotechs solvärmesystem i samarbete med föreningen Svensk Solenergi.

Utbildningen bestod av både teori och praktik under två dagar. På fabriken i Sollefteå finns utbildningslokaler och en monterad anläggning i drift.

-        ”Utbildningen är ett led i att avdramatisera solvärme och göra det enkelt att både lämna offert, sälja och installera en solvärmeanläggning. De deltagande företagen ansåg att utbildningen gav dem en bra grund att stå på för att öka försäljningen av solvärme”, säger Andreas Anderzon, marknadschef på Thermotech Scandinavia AB.

-        ”Genom att utbilda och certifiera de installatörer som ska montera våra anläggningar gör vi vad vi kan för att säkra kvaliteten på monteringsarbetet och för att slutkunden ska känna sig trygg och nöjd med sin investering”, fortsätter Andreas.

Svensk solenergi har även en ambition att certifiera installatörer via deras organisation och den utbildning som Thermotech genomför gör att installatören är kvalificerad att bli certifierad av Svensk Solenergi efter att ha genomgått ett skriftligt test och dokumenterat gjorda installationer.

Fler utbildningstillfällen kommer att arrangeras under 2012 och möjlighet finna att redan nu anmäla intresse på http://www.thermotech.se/solvarme/certifieradsolvarmeinstallator.