Thermotechs minsta shunt blir energieffektivare - storsäljaren TMix S uppgraderas med A-klassad cirkulationspump

Enligt de nya EU-direktiven ska alla cirkulationspumpar vara A-klassade från och med 2013. Thermotech arbetar aktivt med ekodesign och hållbar utveckling i sin process för produktutveckling och påbörjade redan 2011 bytet till energieffektiva A-klassade cirkulationspumpar på delar av sitt shuntsortiment. Under 2012 kommer resterande shuntar att uppgraderas och först ut är den minsta shunten TMix® S.

Thermotech shunt TMix® S är en kompakt och smidig shunt för ytor upp till 50-60 m2. Den används lämpligtvis vid nyproduktion eller renovering och tillbyggnad där man installerar golvvärme i delar av huset. Den nya, uppgraderade modellen har energieffektiv Askoll-pump med flera fördelar;

• Den är varvtalsstyrd vilket gör att pumpen anpassar sig till värmesystemets behov.
  • Den har en synkron permanentmagnetmotor vilket ger förbättrad verkningsgrad och större energibesparing.
  • Den är liten vilket gör att shunten fortsatt är kompakt och kräver ett minimalt installationsdjup.
  • Den är i energiklass A

Sedan tidigare är även Thermotech Integral, Shunt TMix® M och Värmeväxlarpaket TMix® E utrustade med tryckstyrda A-klassade cirkulationspumpar.

Energimärkningen för cirkulationspumpar infördes i Europa 2005. Energimärkningen anger pumpens energieffektivitet på en skala från A till G, där energiklass A är mest effektiv. Energiklass D motsvarar den genomsnittliga effektiviteten på de pumpar som finns installerade på marknaden idag. Genom att byta till en cirkulationspump i energiklass A kan en villaägare förbruka upp till 80% mindre el än med en D-klassad pump (Källa: Energihandbok Heta Fakta, Grundfos).

Jens Edbladh, Utvecklingsingenjör
Telefon: 090- 699 20 12