Nytänkande kaffe hjälper lokala ideella organisationer

Nu lanseras det nya kaffemärket This Cup Counts. Kaffet som ger tillbaka till lokalsamhället som kaffedrickarna lever i. För varje sålt kilo kaffe avsätter This Cup Counts tjugo kronor till lokala initiativ i Sverige som går direkt in i deras verksamhet. Som konsument får du dessutom vara med och rösta på det initiativ som står dig närmast om hjärtat.

– This Cup Counts är helt unikt. Vi är oerhört stolta över att vi kan hjälpa ideella organisationer att göra skillnad. This Cup Counts avsätter tjugo kronor per sålt kilo kaffe till lokala initiativ i Sverige. This Cup Counts är såklart certifierat och hållbarhetsarbetet i samtliga led är extremt viktigt för oss, berättar Anna Ekelund, marknadschef på Paulig som står bakom This Cup Counts.

De första tre utvalda ideella föreningarna som This Cup Counts stöder fram till augusti i år är Hela Sverige Rullar som arbetar med integration genom skateboarding, Nattskiftet som arbetar med trygghet i natten och Äldrekontakt som ordnar fikaträffar så att ensamma äldre människor ska kunna mötas och träffa nya vänner.

Genom att gå in på This Cup Counts hemsida och rösta på en organisation, fördelas intäkterna som kommer in under perioden. Det går även att rösta utan att köpa kaffet. På hemsidan kan man ge tips och förslag på andra initiativ som borde stöttas.

– Vi vill vara med och bidra till en positiv samhällsutveckling. Under de över 140 år som Paulig har sålt kaffe har det alltid varit viktigt att arbeta ansvarsfullt och hållbart. Med This Cup Counts tar vi även ett långsiktigt socialt ansvarstagande här, i vår närmsta omgivning, säger Anna Ekelund.

Kaffet This Cup Counts är ett kvalitetskaffe som är långsamt rostat, en varsam metod som tillåter smakerna att utvecklas ordentligt. Resultatet blir ett fantastiskt gott och välbalanserat kaffe. För närvarande går kaffet att köpa i Paradisets butiker i Stockholm och på thiscupcounts.se. Bakom This Cup Counts står Paulig som är ett av Nordens äldsta och största kafferosterier.

Läs mer om This Cup Counts här: www.thiscupcounts.se

• Dryck

Paulig är ett internationellt familjeföretag som producerar livsmedel och som är känt för sina högklassiga varumärken och tjänster. Företagets affärsområden är Kaffe, Världens Mat & Kryddor, Snack Food och Naturally Healthy Food. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria och Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig har 1 900 anställda i 13 länder. Företagets omsättning 2016 var 917 miljoner euro. Läs mer på www.pauliggroup.com

Paulig-koncernens kaffeverksamhet är marknadsledare i Finland och Baltikum, och i Ryssland är bolaget den näst största leverantören av rostat kaffe. Paulig erbjuder sina produkter och tjänster för såväl detaljhandeln och HoReCa-sektorn som kontor och arbetsplatser, genom affärsenheten Paulig Professional. I Finland är Pauligs mest kända varumärken Juhla Mokka, Presidentti, Paulig Brazil och Paulig Mundo samt kaffedrycken Frezza och chokladdrycken Tazza. Populärast på marknaden i Ryssland och Baltikum är Presidentti och Paulig Classic samt Pauligs espressoprodukter. Bolagets kafferosterier ligger i Nordsjö i Helsingfors och Tver i Ryssland. Rosteriet i Nordsjö producerar årligen cirka 100 miljoner kaffepaket, det vill säga cirka 45 miljoner kilo kaffe. www.paulig.fi