Storsatsning mot SSL för Team Thorengruppen Dam

I fjol ramlade Team ThorenGruppens innebandydamer ur division I norra. Det borde ha varit nattsvart och dystert. För TTG-damerna är det precis tvärtom. Deras nya resa ska bära klubben hela vägen till Svenska Superligan.

Sportchefen Niklas Ekblom har erfarenhet som räcker till och blir över efter ett drygt decennium som passionerad eldsjäl hos Iksu innebandydamer. Där förde han som sportchef upp Iksu till den absoluta toppen med flera SM-guld och Europacup-guld på meritlistan. Nu har han valt att börja bygga ett minst lika spännande framtidskoncept när Team ThorenGruppens innebandydamer börjat sin resa mot en tydlig slutdestination; nämligen Svenska Superligan.

– Jag har en väldigt god uppfattning kring vad som krävs för att bli ett etablerat lag i SSL. Efter förra säsongen vet jag även var vi befinner oss idag och vad vi måste jobba med. Det är en utmaning, men samtidigt otroligt roligt. Det är så mycket som görs på samma sätt överallt inom innebandyn. Vi kommer att tänka och göra annorlunda, säger Niklas.

Fokusera långsiktigt
Niklas fick förra hösten, tillsammans med Jonas Söderström, ta över ett lag som precis vunnit division 2, men som efter det tappat flera av sina namnkunniga spelare. De bestämde sig tidigt för att jobba från grunden och fokusera på långsiktiga resultat och inte fokusera på den aktuella säsongen.

– Under förra året upptäckte jag vilken enorm drivkraft och glädje det fanns hos de här tjejerna. Det gjorde beslutet enkelt när vi åkte ur division 2. Nu ska vi göra en ordentlig resa tillsammans, fortsätter Ekblom. Enligt honom är det en rad olika pusselbitar som måste på plats för att laget ska målet på sin resa.

– Först och främst måste vi skapa en vinnarkultur i föreningen. Det handlar om professionalism och en vilja att utvecklas. Det ska vara grunden i vår verksamhet och prägla allt och alla inblandade på damsidan, berättar Niklas.

Fokus i år ligger på att höja den fysiska statusen på spelarna och samtidigt lägga grunden till en spelidé som funkar även i SSL. För att säkerställa tillförsel av spelare har ett även unikt samarbete etablerats med breddföreningen GUIF.

– Samarbetet med GUIF är föredömligt i mina ögon. Istället för att värva deras bästa spelare, och därmed riskera att stjälpa deras lag, så ser vi nu till att göra deras verksamhet ännu bättre och skapa en röd tråd genom att integrera vår kompetens, spelare och ledare. Vi gör en gemensam satsning på Juniorallsvenskan och hjälper även GUIF att starta ett eget lag i division 2 nästa sä- song. Tillsammans ska vi bli bäst i världen på att utveckla talanger, fortsätter Ekblom.

Storsatsar på damerna
Team ThorenGruppens innebandyherrar har länge haft ett tydligt mål att nå Svenska Superligan. Nu iscensätts alltså en storsatsning även på damsidan och Niklas Ekblom har i egenskap av sportchef plockat in en ledarstab som heter duga. Den tidigare Björklöven-forwarden Johan Åhlén och IBK Dalen-forwarden Sandra Linder kommer att fungera som huvudtränare respektive assisterande tränare. Mattias Lundberg kommer att agera assisterande matchcoach. Patrik "Putte" Eklund, med legendstatus inom sporten, hjälper till med planering och genomförande av träningar. Johan Miranda har hand om material och på fys- och sjukgymnastsidan samarbetar laget med Andreas Berglund och Sara Königsson som båda har ett förflutet hos Umeå IK:s allsvenska fotbollsdamer.

Träning & teknik
Just fysträningen är den del i satsningen som berört spelarna mest under sommaren. Ända sedan säsongen var slut i mars har spelarna tränat 5 gånger per vecka. Med teknikens hjälp har träningen dokumenteras i realtid i Andreas Berglunds dator. – Vi har bland annat använt oss av ett pulssystem och pedagogiskt feedbackverktyg som innebär att vi kan följa samtliga spelares insats (intensitet, tid i olika pulszoner vid pass och över tid) främst vid konditionsträningen (lite som PT-online). Via systemet har vi kunnat se och sammanställa om spelarna klarat av att uppfylla de angivna arbetskraven aktuella pass eller veckor och kunnat ge feedback samt utvärdera vilken effekt träningen har gett på grupp/individnivå via de delkapacitetstester vi kört. Det vi t.ex. kunde se inledningsvis var att många hade svårt med de tuffare passen och har fått jobba hårt med att flytta sin komfortzon, berättar Berglund.

– Upplägget har successivt vridits mot att vi har försökt öka tiden i den jobbigaste aeroba träningszonen och minskat tiden i de lugnare träningszonerna. De tuffaste veckorna har varit riktigt grisiga för tjejerna och kan nog sammanfattas i svett och tårar för dem som kunnat kriga sig genom alla pass. Vi har även tagit fram ett sk Fysmärke men kapacitets/ kravnivåer som lite drygt motsvarar de fysiska kraven för olika serier/landslag, där kan spelarna se hur de ligger till, berättar Andreas Berglund.

– Vi har medvetet gått väldigt hårt ut med fysträningen. Det är för att skapa en förståelse för vad som kommer att krävas om det här ska bli möjligt. Det är ett par spelare som valt att inte vara med på resan med anledning av detta, men det hade vi räknat med. Vi har en lång resa framför oss och det kommer att krävas enormt hårt arbete från alla om vi ska lyckas, berättar Ekblom som med sin erfarenhet från Iksu-eran har den insikt och kompetens som krävs för att spela på yttersta nivån.

PUSSELBITARNA I TEAM THORENGRUPPEN DAMERS SATSNING ENLIGT EKBLOM:

1. RÄTT MÄNNISKOR
Oavsett vilka planer du än har går de inte att genomföra om du inte har rätt människor. Det är min absoluta övertygelse. Det gäller därför att först skapa en grupp med såväl spelare som ledare som har de egenskaper du söker. Jag tycker vi har lyckats fantastiskt bra med det i år.

2. EN ENGAGERANDE VISION
Det räcker inte med att ha en målsättning. Mål är bra, men de är till för att uppnås. En vision är något man alltid kan sträva mot och därmed hela tiden bli bättre. Det är bränslet som driver motorn. Det optimala är om varumärket blir synonymt med vår vision. En förutsättning är även att ALLA i organisationen förstår vilken roll de har i jobbet med att förverkliga visionen.

3. EN VINNARKULTUR
En kultur är det samlade uttrycket för en förenings eller ett lags värderingar, attityder och övertygelser. Det går inte att nog understryka vikten av en bra kultur för att möjliggöra en bra individuell och lagprestation. Det krävs tid och energi för att bygga en kultur som leder till framgång. Utan en bra kultur är risken stor att framgångar uteblir. Med en bra kultur kan man nå framgång år efter år trots att spelare och ledare byts ut. Vår kultur ska präglas av professionalism och en vilja att hela tiden utvecklas.

4. GLÄDJE
Det måste vara roligt. Att komma på träning eller match ska ge energi. Det ska vara något man längtar till. Eftersom ingen spelare har någon ersättning är det här superviktigt. Det handlar mycket om värdskap och medskapande.

5. SAMARBETE MED GUIF
Samarbetet med GUIF är en nyckel för oss. Vi vill bygga ett långsiktigt hållbart koncept och då måste vi ha en röd tråd från ungdomssidan upp till A-laget. Det handlar inte om att "plocka" talanger, snarare om att göra GUIF:s verksamhet ännu bättre och erbjuda spelarna nya möjligheter.