Halvmaran Linköping by Yrkesgymnasiet

I början på december kom beslutet att Linköping halvmaraton 2017 ställs in.

Men nu går Yrkesgymnasiet Linköping in och ser till att löparfesten 10 juni blir av.

- Det vore synd om den här folkfesten inte gick att genomföra och därför tar vi över arrangemanget, säger rektor Sanna Pouramin, på Yrkesgymnasiet.

Tanken var att den populära löpartävlingen, med över 1200 löpare under fjolåret, skulle genomföras för tredje året i rad, men nyligen ställde arrangörerna in Linköping halvmaraton och betalade igen anmälningsavgifterna utan större förklaring.

Men glädjande nog för alla löparentusiaster kommer tävlingen att genomföras till våren när Yrkesgymnasiet, som är ett av utbildnings- och utvecklingsföretaget ThorenGruppens gymnasieskolor, tar över "driften" av tävlingen.

- Vi tog beslutet alldeles nyligen och det är mycket som ska presenteras, men det viktigaste nu är att berätta för alla hugade löpare att tävlingen blir av, säger Sanna Pouramin.

Andreas Weckfors blir - precis som 2015 och 2016 - tävlingsledare för loppet tillsammans med Mikael Grip.

- Vi är en skola som vill göra skillnad och det här blir ett lysande tillfälle för oss att dela med oss av den glädje och gemenskap vi har. I vår gör vi också en satsning här på skolan som ska ge våra elever förutsättningar och förståelse för hur viktigt det är med hälsa och träning. Vi är också en skola som vill göra skillnad och märkas i samhället och det här blir ett lysande tillfälle att kombinera båda delar, dels att uppmuntra folk till att röra på sig, men också uppmuntra de att springa för en "god sak", som Pouramin uttrycker det och förtydligar;

- Vi kommer att skänka pengar till ett välgörande ändamål för varje person som anmäler sig till loppet och för att attrahera fler att springa kommer vi även, som ett komplement till halvmaran, att erbjuda en bansträckning på 5 kilometer för att så många som möjligt kan fylla Linköpings gator. Vi välkomnar också frivilliga, även företag, att hjälpa till att arrangera denna löparfest.

• Friskvård

• yrkesgymnasiet

• Östergötland

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag är vi över 1 500 medarbetare och driver bland annat gymnasieskolor, för- grundskolor och SFI- och vuxenutbildning från Arvidsjaur i norr till Malmö i söder.