ThorenGruppen AB redovisar rekordvinst

ThorenGruppen AB:s års-och koncernredovisning för 2013/14 visar såväl ett positivt resultat som en stark stabilitet när det gäller den totala ekonomin. Omsättningen för koncernen uppgick till 678 188 TKR, en rejäl höjning från 457 711 tkr året innan och totalt en ökning med 48 %.

Årets resultat efter skatt blev 36 639 TKR. Soliditeten är betryggande 36,1% och kassalikviditeten 131,3 %. Balansomslutningen har under året ökat med 64 % från 139 980 tkr till 229 019 TKR. Av koncernens egna kapital 13/14 på drygt 82 MSEK uppgick aktieutdelningen till 5 MSEK.

Omsättningsökningen under året beror på tillväxt i befintliga gymnasieskolor samt uppköpet av Astar AB (tidigare JB Kompetens AB) som förvärvades under verksamhetsåret. ThorenGruppen har lagt stora resurser och hårt arbete på säkra organisationen och omdefiniera bolagets position och därmed skapat stor lönsamhet

- Det är mycket glädjande siffror som visar att vårt hårt hårda arbete i verksamheten ännu en gång gett ett starkt ekonomiskt resultat. Vi har en stabil och trygg organisation med låg personalomsättning och fler elever någonsin väljer att gå i våra skolor. Vinsten gör att vi kan återinvestera i verksamheten och fortsätta utveckla och ytterligare förstärka vårt kvalitetsarbete, säger Raja Thorén, Vd.

Kontaktperson gällande ThorenGruppens årsredovisning:
Johan Wewel, CFO
070-623 37 14 / johan.wewel@thorengruppen.se

Övergripande frågor rörande ThorenGruppen:
Joakim Ekblom, marknads- och kommunikationschef
070-795 00 30 / joakim.ekblom@thorengruppen.se

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag är vi över 1 000 medarbetare och driver bland annat gymnasieskolor, grundskolor och vuxenutbildning från Arvidsjaur i norr till Malmö i söder.