Fyra vinster för Thule i prestigefyllda iF Product Design Award

Återigen står Thule på prispallen i prestigefyllda iF Product Design Award. Snökedjorna Thule Easy-fit, takräcket Thule WingBar Edge, cykelväskan Thule Pack ’n Pedal Pannier och kameraväskan Thule Perspektiv Daypack är alla vinnare som bedömts utifrån juryns kriterier om design, finish, material och grad av innovation, men även funktionalitet, ergonomi och säkerhet.

– Vi är mycket glada och stolta på Thule Group idag. Vi skapar möjligheter för människor att leva aktiva liv genom att ta fram coola och eleganta produkter som gör funktionell skillnad i utomhusmiljö. De fyra priserna är ett kvitto på att våra produkter håller väldigt hög kvalitet ur både ett design- och ett funktionsperspektiv säger Fredrik Erlandsson, Kommunikationschef på
Thule Group.

iF Product Design Award täcker alla områden av industridesign inom produktutveckling och har sedan 1953 varit internationellt erkänt som ett tydligt bevis för utmärkande och innovativ design i världen. I konkurrens med fler än 3.000 bidrag är Thule prisade för tre produkter i kategorin Transportation Design och en produkt i kategorin Leisure/ lifestyle.

Transportation Design
Thule Easy-fit snökedjor
har ett automatiskt spänningssystem som aktiveras med foten och sedan spänner ytterligare när bilen är i rullning. De stabila bågarna på hjulets insida gör snökedjorna enkla att montera från hjulets ovansida, uppifrån och ned. Läs mer om Thule Easy-fit på www.thule.com

Thule WingBar Edge takräcke har låg passning för att komma närmare biltaket och tillsammans med den mjukt svängda aluminiumprofilen ger Thule WingBar Edge ett enkelt och estetiskt uttryck som passar alla bilmodeller. Genom att använda flygplansteknik och vindtunneltester är Thule WingBar Edge nästintill ljudlöst.  Läs mer om Thule WingBar Edge på www.thule.com

Thule Pack ’n Pedal Pannier är en av flera cykelväskor i Thules nylanserade serie Pack ´n Pedal. Väskan har precis som övriga produkter i serien en helt ny lösning för hur väskan fästs på cykeln, är bekväm och lätt att bära och har flera lättillgängliga fack för förvaring av personliga cykelprylar. Väskan är vädertålig och utrustade med SafeZone fack med hårt skyddande skal för värdesaker.

Leisure / lifestyle
Thule Perspektiv Daypack
är en kameraväska som skyddar fotoutrustningen samtidigt som den gör plats för annat som behövs under en dag av aktiviteter och fotograferande. Vattenavstötande material och blixtlås samt tejpade sömmar gör den extremt vädertålig. Det uttagbara packsystemet, som lätt nås från sidan av väskan, gör att den snabbt kan användas för andra aktiviteter. Thule Perspektiv Daypack lanseras i Europa och Nordamerika våren 2013.

För mer information om Thule Group och vinsterna i iF Produkt Design Award, kontakta:

Fredrik Erlandsson,  Kommunikationschef
Mail: fredrik.erlandsson@thule.com

För mer information om Thules produkter: www.thule.com

För högupplösta produktbilder, samt ytterligare information, vänligen besök Thule Groups pressrum: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/thule