Thule Lightning – världens första hyper-takbox

Imorgon, den 1 mars, presenteras ett banbrytande samarbete mellan Koenigsegg och Thule på bilsalongen i Genève – två världsledande svenska företag inom varsitt område. Resultatet är takboxen Thule Lightning som är specialdesignad för hyperbilen Koenigsegg Agera R.

Koenigsegg Agera R och Thule Lightning blir den snabbaste kombinationen av bil och takbox på marknaden, med en toppfart på 300 km/h och 0-100 km/h på 2,9 sekunder, och dessutom den enda takboxen som är tillverkad av 100 procent kolfiber.

Thule Lightning är integrerad med det avtagbara taket på Koenigsegg Agera R, i en aero-dynamisk design som är utvecklad av Thule och anpassad till Koenigseggs formspråk. Det integrerade vintertaket för Koenigsegg Agera R specialtillverkas på beställning. För köparen ingår dessutom skidutrustning som man själv får designa på plats i Åre.

– Med Thule Lightning visar vi att vårt fokus på innovation ger resultat. Detta är en extrem takbox med funktioner och design som vi kommer att ha stor nytta av i vårt fortsatta utvecklings-arbete av produkter som bygger på en kombination av vårt gedigna hantverk och vår konsumentinsikt, säger Michael Forsmark, vd för Thules affärsområde Vehicle Solutions.

– Vi har länge drömt om att göra våra extrema bilar mer praktiska utan att försaka känsla och prestanda. Med Thule Lightning får våra hyperbilar ett sammanlagt bagageutrymme på 420 liter, utan att vi i övrigt förändrar bilen. Detta öppnar upp helt nya möjligheter för användning av bilarna. Man kan till exempel ta med sig det vanliga Koenigsegg-taket i bagageutrymmet fram, och packa takboxen full med kläder, skidor och andra förnödenheter. När man nått sin slutdestination, tar man enkelt av takboxen och ersätter den med det vanliga taket, som då också är med i bilen. På en gång är man redo att ta sig an nästa racingutmaning, säger Christian von Koenigsegg, grundare av och vd på företaget som bär hans namn.

Den nya hyper-takboxen premiärvisas för internationell media i Koenigseggs monter på Genevès 81:a bilsalong den 1 mars. Mässan är öppen för allmänheten 3-13 mars.

Om Thule Lightning/Koenigseggs vintertak:

• Material: Skal av flygplansklassad kolfiber, öppningsmekanism i lättviktsaluminium.
    Funktion: Takboxen är fullt integrerad med biltaket för minimal vibration. Vintertaket är utbytbart mot bilens standardtak.
  • Kapacitet: 300 liter – utrymme för Koenigseggs specialdesignade skidor, stavar och pjäxor.
  • Åtkomst: Öppnas automatiskt med ett handtag inuti bilen.
  • Design: Formad för att minimera effekten på bilens aerodynamik, med minimal tröghet och stabilitet upp till 300 km/h.

Om Koenigsegg Agera R:

• Effekt: 1115 hk vid 6.900 rpm - Redline @ 7250 varv / minut
  • Vridmoment: över 1000 Nm från 2.700 till 6.170 rpm
  • Max vridmoment: 1200 Nm vid 4.100 varv / min
  • Acceleration: 0-100 km/h (0-62 mph) 2.9 sekunder
  • 0-200 km/h 7,5 sek, 0-200-0 km/h 12,7 sek
  • Bromssträcka: 30,5 (100-0 km/h)
  • Lateral G-kraft: 1,6 g