Thule vinnare i säsongens bredaste takboxtest - Thule Dynamic 800 och Thule Ranger 500 i topp

Thule-gruppen glädjer sig idag åt dubbla framgångar i säsongens bredaste test av takboxar. Testet är utfört av det tyska testinstitutet Dekra och publiceras i det senaste numret av Europas ledande motortidning Auto Motor & Sport som publiceras idag torsdag den 24 februari. Den helt nya takboxen Thule Dynamic tog första priset, medan den hopfällbara takboxen Thule Ranger 500 hamnade på tredjeplats.

Det välrenommerade testinstitutet Dekra är internationellt erkänt som referens inom ett flertal industri- och teknikområden. Bland annat är det en av Europas ledande testinstitut för bilindustrin och för bilprovning. I denna provning utvärderades sju takboxar i ett jämförelsetest där fokus låg på säkerhet, montering, användbarhet och kvalitet.

Med slående goda resultat i varje testkategori knep Thules nya takbox, Thule Dynamic 800 första platsen. Den aerodynamiska takboxen som lanserades i september förra året fick flest poäng, dels för hur extremt lätt det var att sätta fast boxen säkert på taket med det nya patenterade Thule PowerClick systemet och särskilt i körtestet då det nya ”non-slip” materialet på boxens botten hindrade bagaget från att glida omkring. Detta ger ökad säkerhet under transporten och bidrog till förstaplatsen.

Den hopfällbara mjuka takboxen Thule Ranger 500, som är speciellt praktisk för konsumenter med begränsat utrymme att förvara boxen när den inte används, knep plats nummer tre på listan. Den klarade sig galant i krocktestet och var den enda takboxen där skidhållare för säker skidtransport ingick i grundutförandet.

Thule erbjuder konsumenterna ett brett sortiment av snygga, praktiska takboxar och tillbehör, som även är utvecklade och testade enligt stränga säkerhetskrav. De imponerande utmärkelserna av Dekra understryker det faktum att Thules takboxar sticker ut från mängden.

Greger Juhlin, chef för Thules produktutveckling, kommenterar: -Jag är väldigt glad att den nylanserade takboxen Thule Dynamic tillsammans med Thule Ranger båda fått toppbetyg i detta oberoende jämförelsetest. Det understryker inte minst att Thules prioritering på säkerhet betalar sig. Tillsammans med våra smarta lösningar med fokus på användarvänlighet och snygg design visar det att Thule ännu en gång ligger steget före konkurrenterna.