Thule WingBar – en ny generation ljudlösa takräcken

Den senaste innovationen från Thule bryter ny mark på den växande marknaden för takräcken. Thule WingBar är inspirerad av flygplansvingar och sätter en ny standard för tysthet och säkerhet.

Thule WingBar har utvecklats av Thules designteam och testats i Thules specialbyggda Thule Aerolab för att uppnå så effektiva luft- och bäregenskaper som möjligt. Resultatet är ett takräcke som är i det närmaste ljudlöst och som kan monteras på alla bilar. Tester i Thule Aerolab visar 13 decibel lägre ljudnivå än Thule AeroBar – vilket innebär att Thule WingBar endast producerar sex procent av föregångarens ljudenergi och därmed är i det närmaste ljudlös. Inte nog med det Thule WingBar är också bra för miljö och privatekonomin då den genererar 55% mindre luftmotstånd än tidigare modeller.

Takräcket är krocksäkert för upp till 100 kg last, enligt ISO-standard.

– Med Thule WingBar har vi skapat en produkt som placerar sig på en egen del av marknaden och genom sin kombination av ljudlös design och enkla montering distanserar sig från alla konkurrenter. Takräcket har dessutom en formfaktor som lever upp till konsumenternas höga krav på snyggt och smäckert utseende, säger Greger Juhlin, utvecklingschef för Thule Vehicle Solutions.

Thule WingBar är kompatibel med Thules tillbehör med sk. T-spårsmontering samt Thule-boxar med PowerClick-fästen. Thule WingBar är utrustad med följande:

• WindDiffuser™ – mönstrad gummilist för maximal ljudreduktion
  • SmartSlide™ – förenklad måttanpassning av räcket (utility patent pending)
  • WingPlug™ – ändstycke som enkelt öppnas för anslutning av tillbehör
  • Vingformad profil med TrailEdge™ – för optimala luftegenskaper
  • Materialet är lättvikts-aluminium
  • Räcket har en lätt böjd design för att passa bilens takform
  • T-spår för snabb montering av både räcket och ytterligare tillbehör

Thule WingBar börjar säljas under september 2011.

Om Thule Aerolab
Thule har med hjälp av den främsta expertisen inom aerodynamik (bland annat ledande europeiska biltillverkare) och akustik designat en speciell vindtunnel där produkternas aerodynamiska, såväl som ljudskapande, egenskaper kan simuleras och mätas vid olika hastigheter. Baserat på mätningarna kan produktens form förändras och därmed buller och luftmotstånd minskas.

• thule aerolab
  • aerobar