​​​thyssenkrupp Elevator utvecklar partnerskap med SOS Barnbyar “Project SEED” i syfte att minska arbetslösheten bland ungdomar i Indien.

Efter ett framgångsrikt partnerskap i Columbia och Brasilien, utvecklar urban mobilitetsexperten thyssenkrupp Elevator sitt stöd från de globala icke-statliga organisationerna SOS Children's Villages till Pune, Indien. Tillsammans kommer de att arbeta med ungdomar för att hjälpa till och minska kraftiga ungdomsarbetslöshetsnivåer. thyssenkrupp och dess anställda syftar till att ge utbildning till cirka 150 ungdomar i Indien i form av formbar och grundläggande kompetensutbildning, karriärvägledning, entreprenörskapsstöd och verklig arbetslivserfarenhet. Syftet är att hjälpa ungdomarna bli självständiga och attraktiva på arbetsmarknaden.

Andreas Schierbeck, VD för thyssenkrupp Elevator, säger: "Efter framgångsrik start av Project SEED i Colombia och Brasilien är jag glad över att gå vidare med programmet i Indien som syftar till att träna barn i landet för att göra dem medveten om vikten av socialt ansvar. Vårt företag och folk är passionerade för detta viktiga initiativ och förutom att bidra till att göra städerna till bästa möjliga ställen att bo på, syftar Project SEED också till social balans och förbättrad livskvalitet bland ungdomarna av Indien."

Ungdomsarbetslöshet är en betydande social utmaning i takt med att en tredjedel av ungdomarna världen över saknar tillgång till utbildning, utbildning eller något slags arbete. I Indien söker unga män och kvinnor jobb, dock många är inte tillräckligt erfarna. Därför är kompetensutveckling avgörande för att öka användbarheten hos den växande unga befolkningen och att även driva upp ekonomin för att uppnå målet om snabbare och inkluderande tillväxt. För närvarande har 60 % av de unga jobb ett år efter att de lämnar familjebaserad vård och 71 % gör åtminstone tillräckliga framsteg inom utbildningar. SOS Children's 2030-strategi syftar till att ta med dessa tal till över 90 % innan år 2030. Detta mål möts ofta inom byar där yrkesutbildningar är en viktig del av den framgången.

Pressbilder finns tillgängliga:

Om SOS Barnbyar:
SOS Barnbyar är världens största icke-statliga organisation som är inriktade på att stödja barn som är utan eller riskerar att förlora föräldravård. Den icke-konfessionella organisationen grundades 1949 och finns idag i 135 lände.
SOS Barnbyar följer principen om att varje barn upplever bästa uppväxt i en familjemiljö, med kärleksfulla föräldrar eller vårdgivare som bor tillsammans med sina syskon på ett ställe där de kan kalla för hem.
SOS Barnbyar driver mer än 2500 program som når över en miljon barn och vuxna. Det samarbetar med givare, samhällen, regeringar och andra organisationer för att nå barnen och deras familjer som behöver stöd. Detta förhindrar familjeuppdelning och det förespråkar för regeringar att uppfylla sina skyldigheter när det gäller barns rättigheter.

Om oss:

thyssenkrupp Elevator samlar koncernens globala verksamhet inom passagerartransporter. Med en försäljning på 7,7 miljarder euro i skatt 2016/2017 och kunder i 150 länder byggde thyssenkrupp Elevator sin position som ett av världens ledande hissföretag från start på bara 40 år och tillämpade thyssenkrupps unika tekniska möjligheter. Med mer än 50 000 kvalificerade medarbetare erbjuder företaget smarta och innovativa produkter och tjänster som är utformade för att möta kundernas individuella behov. Portföljen omfattar passagerar- och godshissar, rulltrappor och flyttar, passagerarbrädor, trapp- och plattformshissar samt skräddarsydda servicelösningar för alla produkter. Över 1000 platser runt om i världen erbjuder ett omfattande försäljnings- och servicenätverk för att garantera närhet till kunderna.

För frågor, kontakta:

Dr. Jasmin Fischer

Head of Media Relations

thyssenkrupp Elevator AG

Tel: +49 201 844-563054

E-Mail:jasmin.fischer@thyssenkrupp.com

Web:www.thyssenkrupp-elevator.com

www.urban-hub.com

Vi är ett av Sveriges marknadsledande och snabbast växande företag inom hiss, rulltrappor och portar. Vi drivs av våra ledord, kvalitet och kundfokus. Givetvis är samtliga av våra produkter designade och producerade inom Europa. Vi består av över 158 000 anställda i 79 länder arbetar med passion och tekniskt kunnande för att utveckla produkter av hög kvalitet och intelligenta industriprocesser och tjänster för hållbara framsteg. Deras kompetens och engagemang är grunden för vår framgång. Under räkenskapsåret 2016/2017 genererade thyssenkrupp en omsättning på 41,5 miljarder euro.

Tillsammans med våra kunder utvecklar vi konkurrenskraftiga lösningar för nuvarande och framtida utmaningar i sina respektive branscher.