thyssenkrupp levererar Sveriges största kontrakt på ikoniska Urban Escape-projektet i Stockholm

• Urban Escape är thyssenkrupp Elevators största projektkontrakt inom Sverige med 53 hissar, 27 rulltrappor och 15 plattformshissar.
  • Som en av dem mest attraktiva och moderna byggnaderna i Europa lockar Urban Escape många stora varumärken som Spotify och Microsoft.

thyssenkrupp Elevator säkrar rörligheten i det nya kvarteret, Urban Escape i Stockholm, och bidrar därmed till en mer effektiv och bekväm stadstransport. Arbetet påbörjades 2015, alla hissar installerades klart förra månaden och hyresgästerna är välkomna att flytta in från och med mars och framåt.

Urban Escape består av fem byggnader, fyra gator, två torg och har blivit utformat för att bidra med en dynamisk plats för upp till 8000 personer att leva och arbeta bredvid dem dagliga besökarna av köpcentret på bottenvåningen. Kvarteret är avsett att bli en av Stockholms go-to destinationer som erbjuder restauranger, barer och hotell mitt i stadens centrum. Globala varumärken har rapporterats att placera sig på Urban Escape, däribland Spotify, Microsoft, Victoria Secret butik och den berömda WeWork.

thyssenkrupp Elevator startade den första fasen av arbetet under 2015 och har installerat 28 hissar, sex rulltrappor och sex plattformhissar fram till 2017. Den andra fasen av projektet omfattar ytterligare 25 hissar, nio plattformshissar och 21 rulltrappor. Servicen av många kommer att ske via thyssenkrupp i framtiden.

Peter Walker, VD för thyssenkrupp Elevator, säger ”Sveriges Urban-Escape projekt är av stor betydelse för vår verksamhet, inte för att det är det största kontrakt vi någonsin haft i landet, utan även för att det är ett så ikoniskt projekt och plats. Vi drivs av vårt engagemang för att förbättra stadens rörlighet och effektivitet, och är därför stolta över att vi kan bidra med vår kompetens inom dessa områden till det nya kvarteret.”

Janne Piiroinen, VD för thyssenkrupp Elevator Sverige, påpekar: ”Det framgångsrika genomförandes av Urban Escape-projektet är en anmärkningsvärd milstolpe för oss. Jag är personligen mycket nöjd med hur hårt vårt lokala team har arbetat och lyckats leverera kvalitetsprodukter till våra kunder under detta utmanande projekt.”

Niklas Haglund, VD för Urban Escape projektet på AMF Fastigheter, säger: ”Detta projekt skapar ett helt nytt kvarter i Stockholm och det var absolut nödvändigt att vi arbetade med de allra bästa partnerna för att göra projektet till en verklighet. thyssenkrupp Elevator var ett naturligt val för oss på grund av sitt utmärkta rykte kring leverans av komplexa projekt på ett säker och noggrann sätt. Kvaliteten på deras produkter och tjänster är verkligen imponerande och vi är glada över att de kunde stödja oss på den prestigefyllda platsen.”

Vi är ett av Sveriges marknadsledande och snabbast växande företag inom hiss, rulltrappor och portar. Vi drivs av våra ledord, kvalitet och kundfokus. Givetvis är samtliga av våra produkter designade och producerade inom Europa. thyssenkrupp är en diversifierad industrikoncern med en växande andel av kapitalvaror och serviceföretag och traditionella styrkor i material. Över 158 000 anställda i 79 länder arbetar med passion och tekniskt kunnande för att utveckla produkter av hög kvalitet och intelligenta industriprocesser och tjänster för hållbara framsteg. Deras kompetens och engagemang är grunden för vår framgång. Under räkenskapsåret 2016/2017 genererade thyssenkrupp en omsättning på 41,5 miljarder euro.

Tillsammans med våra kunder utvecklar vi konkurrenskraftiga lösningar för nuvarande och framtida utmaningar i sina respektive branscher. Vår teknik och innovationer är nyckeln till att möta olika kund- och marknadskrav runt om i världen, växa på framtida marknader och generera starkt och stabilt resultat.