thyssenkrupps MULTI vinner Innovation Award vid Tall + Urban Innovation Conference - och tillhör de 100 "Landmärken 2018" i Tyskland

• Michael Cesarz, VD för MULTI och MULTI chefsingenjören Markus Jetter presenterade den revolutionära tekniken till en panel av expert domare på konferensen om hög byggnad och stadshabitat (CTBUH) i Chicago
  • Idag tilldelas MULTI också ett av de 100 utmärkta "Landmärken 2018" i Tyskland
  • MULTI är världens enda rep-fria och mindre rörliga hissystem, och lovar oöverträffade nya designmöjligheter och byggnadseffektivitet för morgondagens städer

thyssenkrupp Elevators banbrytande rep och mindre rörlig hiss, MULTI , har vunnit 2018 Innovation Award vid CTBUHs första årliga Tall + Urban Innovation Conference, som hölls 30-30 maj vid Aquatornet i Chicago. Innovation Award-vinnaren valdes av en oberoende expertpanel baserad på den teknik som förväntas ha störst positiva effekter på höghus samt de personer som använder dessa byggnader.

"Att igenkännas av världens främsta auktoritet på långa byggnader är inte bara en stor ära, men förstärker också den kraftfulla effekten som MULTI är redo att visa när urbaniseringskraven fortsätter att öka", säger Andreas Schierenbeck , VD för thyssenkrupp Elevator. "MULTI skiljer sig åt från vad vi någonsin sett i denna bransch och fungerar som ett ytterligare bevis på att thyssenkrupp Elevator fortfarande är engagerad i att utveckla game-changing teknik som kommer att bidra till att mobiliteten i städerna blir säkrare och effektivare."

Dessutom tilldelades initiativet "Tyskland – land of ideas" och Deutsche Bank MULTI som ett av de 100 mest framstående "Landmärken 2018" i Tyskland. Initiativet grundades av den federala regeringen och tyska industrin, företrädd av Bundesverband der Deutschen Industrie (BDI). Under den årliga motton "Anslutande världar - Stärkande sammanhållning" belönas utestående idéer och framåtblickande innovationer som bidrar till att skapa ett öppet samhälle. Därigenom strävar det efter att göra innovationer synliga lokalt såväl som utomlands och stärka Tysklands prestation och hållbarhet som en industriell plats.

"När städer växer längre och högre möter planerare och arkitekter alltmer utmaningen att transportera fler och fler människor bekvämt och så snabbt som möjligt. MULTI ansluter olika miljöer och ökar rörligheten och kvaliteten på människors liv i stadsområden, säger professor Michael Cesarz, VD MULTI av thyssenkrupp Elevator. "Den nya tekniken förändrar hur människor flyttar, jobbar och bor i städer. Det står för en intelligent och hållbar arkitektur som gör städer ännu mer livliga platser. "

Under det gångna året har MULTI förtjänat många utmärkelser, bland annat att tjäna Gold- erkännande vid Edison Awards, som vann både det tyska designpriset och innovationspriset för Deutsche Innovationspreis, och nämndes för en av årets 25 största uppfinningar av Tidningen Time.

MULTI - presenterades för allmänheten i juni 2017 på thyssenkrupps 800 meter testtorn i Rottweil, Tyskland - kräver färre och mindre axlar än konventionella hissar och kan öka en byggnads användningsområde med upp till 25 procent, som erbjuder extra intäktsmöjligheter från det extra uthyrningsbara/uthyrningsbara utrymmet. Detta är särskilt viktigt med tanke på nuvarande hiss-rulltrappspår kan upp till 40 procent av en höghusets golvyta.

I stället för en korg per axel rör sig upp och ner, erbjuder MULTI flera hytter som arbetar i en slinga, ungefär som ett tunnelbanesystem i en byggnad. Detta resulterar i en högre transportkapacitet - upp till 50 procent - samt minskade väntetider för passagerare. MULTI kräver också dramatiskt lägre toppkraft - lika mycket som en minskning med 60 procent jämfört med konventionella hissystem. Detta möjliggör bättre hantering av byggnadens energibehov och minskar investeringskostnaderna i kraftförsörjningsinfrastrukturen.

thyssenkrupp Elevator är ett av Sveriges marknadsledande och snabbast växande företag inom hiss, rulltrappor och portar. Vi drivs av våra ledord, kvalitet och kundfokus. Givetvis är samtliga av våra produkter designade och producerade inom Europa. thyssenkrupp är en diversifierad industrikoncern med en växande andel av kapitalvaror och serviceföretag och traditionella styrkor i material. Över 158 000 anställda i 79 länder arbetar med passion och tekniskt kunnande för att utveckla produkter av hög kvalitet och intelligenta industriprocesser och tjänster för hållbara framsteg. Deras kompetens och engagemang är grunden för vår framgång. Under räkenskapsåret 2016/2017 genererade thyssenkrupp en omsättning på 41,5 miljarder euro.

Tillsammans med våra kunder utvecklar vi konkurrenskraftiga lösningar för nuvarande och framtida utmaningar i sina respektive branscher. Vår teknik och innovationer är nyckeln till att möta olika kund- och marknadskrav runt om i världen, växa på framtida marknader och generera starkt och stabilt resultat.