Nu kan kommunerna våga ställa högre krav vid offentliga upphandlingar av takarbeten

Nyhet   •   Maj 14, 2014 11:51 CEST

Stefan Lardner menar att det är viktigt att domen kommer ut och får spridning.

I och med domarna i förvaltningsrätten och kammarrätten som avslog överprövning av en offentlig upphandling, där TIB-auktorisation ställdes som skallkrav, kan kommunerna våga ställa högre krav i sina förfrågningsunderlag. Det menar Stefan Lardner, vd för Roslagens Plåtkonsult AB.

– Det är bra. Om det kan offentliggöras att det är så här så borde domen betyda att man inte behöver vara så rädd att ställa krav som sorterar ut en specifik kvalitet, säger han.

Stefan Lardner har lång erfarenhet av att medverka i upphandlingar. Han brukar vara med om att författa förfrågningsunderlag för beställare som lyder under lagen om offentlig upphandling, LOU.

– Vi har ställt TIB-medlemskap och auktorisation som krav, även i upphandlingar utan LOU. Det handlar om att ställa krav på långvarig erfarenhet och god kompetens. Men det har ofta varit ett visst motstånd, beställaren är rädd att det kan ta tid och försena upphandlingen om det överklagas, eller så är man rädd att begränsa upphandlingen om man ställer för höga krav. Vi har flera gånger fått kämpa för att få med kvalitetskrav som TIB-auktorisation.

Kommentarer (0)