Nynäs Tak Entreprenad Norrland vinner upphandlingar på sunda villkor med TIB-auktorisationen

I och med Nacka-domen som kom förra våren har Anders Lindström, vd för Nynäs Tak Entreprenad Norrland, spridit informationen och fått offentliga upphandlare att skriva in TIB-auktorisation som skall-krav. Han anser att det är enda sättet för att inte bara priset ska styra.

Anders Lindström tycker att takentreprenörer ska informera kommuner om rätten att ställa detta ska-krav i upphandlingar. I alla offerter han lämnar har han en länk till TIB där domen beskrivs, även när inköparen inte har ställt ska-krav för då gör de kanske det nästa gång, menar han.– Vi försöker få ut information till våra beställare om hur de ska kvalitetssäkra, annars blir det lägsta pris som styr. Nu är det fastlagt att det är ok, så det finns ingenting att vara rädd för som upphandlare. Krav på TIB-auktorisation ger en sund konkurrens med kundnyttan i fokus.

"Vi har utbildat alla i företaget"

För att få vara TIB-auktoriserad ska hälften av producerande personal ha gått montörsutbildning och minst en i företagsledande ställning ska ha gått företagsledarutbildning. På Nynäs Tak Entreprenad Norrland har de gått ett steg längre. Där utbildas alla. Så fort en montör har arbetat två år får han gå montörsutbildningen.

– Det är bra utbildningar. Det är värdefullt för både montörer och företagsledare, så hos oss går alla mangrant. All personal som är fast anställd har gått utbildningarna. Jag ser det som ett nödvändigt led för att bli ett bättre företag.

Alla resonerar inte som Anders Lindström. Enligt honom är det stor skillnad på vad man tycker på olika företag.

– Jag tror att de biter sig i svansen. Det är viktigt med utbildad personal och att säkerställa kvalitet.

"Utbildningarna har redan betalat sig"

Nynäs Tak vann en så stor upphandling med hjälp av auktorisationskravet att utbildningarna redan har betalt sig.– Företagare som inte vill auktorisera tänker för snävt. Om vi kan få upp statusen i branschen kommer vi också kunna få bättre betalt för arbetet. Vi tjänar på det.

Auktorisationen är en stor tillgång för företaget

I den senaste upphandlingen hade han själv informerat Gavlegårdarna AB om Nacka-domen så att TIB-auktorisation kom med som ska-krav.

– Jag tycker att TIB-auktoriserade entreprenörer ska ta ansvar för att informera om att det är förenligt med LOU, och enligt förvaltningsrätten en lämplig åtgärd för att säkerställa kvaliteten. Jag länkar alltid till information om domen på TIB:s hemsida.