TIB hjälper medlemsföretagen att slutföra sina interna utbildningssatsningar

TIB satsar för att medlemsföretagen ska uppfylla de nya skärpta kraven för medlemskap. Den som fick uppdraget var Classe Person, TIBs sakkunnige konsult som har gedigen och mångårig erfarenhet av tak- och tätskiktsbranschen.

För sex år sedan tog TIBs årsstämma beslut om att införa hårdare krav för medlemskap i branschorganisationen. En viktig del är utbildningskraven för medlemmarna. Minst en i företagsledande ställning måste ha genomgått TIBs företagsledarutbilning och hälften av producerande personal ska ha genomgått TIBs montörsutbilning och vara certifierade tak- och tätskiktsmontörer. Företagen hade två år på sig att uppfylla dessa krav. Krav som även leder till auktorisation av TIB.

En del av medlemsföretagen prioriterade utbildningarna högt och uppfyllde auktorisationskraven snart efter beslutet. Andra halkade efter i sina utbildningssatsningar. För att hjälpa medlemsföretagen att komma upp på banan igen har TIB under det senaste året kontaktat samtliga företag för att pusha, stötta och motivera medlemmarna att slutföra de sista moment som de fortfarande saknar.

– Classe Persson har varit pådrivande att vi ska genomföra våra sista utbildningar i vinter. Han gör en stor insats för att pusha oss att prioritera det nu. Med honom har jag en levande diskussion om vikten av auktorisation, säger Torbjörn Forsberg ägare av Wettergrens tak i Nyköping.

• auktorisation
  • utbildning