TIB 30 år - en stark branschorganisation ser framåt

Nu har det gått 30 år sedan TIB startade. Idag har visionen blivit till verklighet och vår bransch är på väg att få en högre status och ett starkare varumärke. TIB har funnits som branschorganisation sedan 1983 och under åren har många arbetat hårt för att samla takentreprenörerna och driva deras frågor. Arbetet har inneburit allt från bättre försäkringslösningar och många kvalitetshöjande åtgärder för medlemsföretagen.

För sju år sedan bestämde sig TIB för att arbeta fram en ny genomgående framtidsvision, för att stärka yrkesutövarnas status och skapa en tydlig profil utåt. Grundpelaren i förändrings-arbetet har varit utbildning där TIB satsat hårt på att utbilda företagsledare och montörer.

En organisation med kundnyttan i fokus

Ulf Wernquist har varit TIBs ordförande i fjorton år. Han har alltid sett utbildning som nyckeln till att höja statusen i yrket. Som ordförande vidareutvecklades det påbörjade arbetet och hårdare krav ställdes på medlemsföretagen.

– I slutändan handlar det om kundnytta. Kunden ska känna trygghet i det företag de anlitar. Det ska vara lätt att hitta ett seriöst företag som har yrkeskunniga montörer och satsar långsiktigt på att vara verksamma i branschen, säger han.

TIB ser framåt

Nu ser vi framåt och fortsätter våra samarbeten med bland annat materialleverantörer, Svenska Brandskyddsföreningen, Byggindustrins Yrkesnämnd etc. Våra kvalitativa utbildningar ger resultat och vi är nu nationellt erkända av aktörer inom branschen.

– De senaste tjugo åren har tätskiktsmontör gått från att vara ett relativt okvalificerat dagsarbete till att vara ett kvalificerat yrke med stora krav på ansvar och kunnande. Ett av TIBs kommande mål är att allt fler beställare ser det som naturligt att skriva in ett krav på medlemskap i TIB eller TIB-auktorisation i underlag för upphandlingar, säger Ulf Wernquist.

30-års jubileum

Den 24 Maj 2013 har TIB Takentreprenörerna årsstämma och 30-års jubileum på Hasseludden i Stockholm. Den gemensamma uppfattningen är att TIB är en enad branschorganisation rustad för framtiden.

– Vi kommer så klart att fira, men den huvudsakliga inriktningen blir att prata om kundnytta och vårt fortsatta arbete för enskilda företag och hela tak- och tätskiktsbranschen.