46 procent av svenskarna facebookar på resan

Tickets senaste Novus-undersökning visar att 46 procent av svenskarna använder sociala medier på resan. Den främsta orsaken är för att hålla kontakten med personer där hemma, vilket var fjärde svensk svarar. Men svenskarna använder även sociala medier på resan för att ha koll på folk och vad som händer där hemma (22 %) och för att dela bilder (19 %). Bland 18–29-åringarna är det hela 70 procent som använder sociala medier när de är utomlands.

För många svenskar börjar spridningen i sociala medier redan när de bokar sin resa. Sen fortsätter det med nedräkning till avresedatumet och en Facebook-incheckning på flygplatsen fram till att personen nått sitt resmål. Därefter börjar semesterbilderna spridas i dessa kanaler. Allt ifrån den första semesterdrinken och det lyxiga hotellområdet till barfotafötter med sandstrand i bakgrunden och exotiska palmer i solnedgången.

– Jag tror att i stort sett alla känner igen dessa inslag i Facebooks och Instagrams nyhetsflöde. Ändå är det bara fem procent av svenskarna som säger att de använder sociala medier som en statusmarkör för att visa sina vänner och bekanta hur bra de har det när de är ute och reser, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket.

Det är främst yngre resenärer som använder sociala medier på resan. Men av 66–79-åringarna är det ändå 13 procent som använder sociala medier när de är ute och reser i syfte att hålla kontakt med de där hemma.

Tickets Novus-undersökning visar också att kvinnor är något mer angelägna att använda sociala medier på resan än män. 30 procent av kvinnorna uppger att de vill hålla kontakten med vänner och familj där hemma via sociala medier. Motsvarande siffra bland män är 21 procent.

– Användandet av sociala medier på resan har blivit avsevärt mycket vanligare sedan hotellen började erbjuda gratis Wi-Fi. Våra säljare får ofta frågor om Wi-Fi och för många är det även ett krav när de väljer hotell, säger Martin Durnik.

För information, kontakta:

Martin Durnik, marknadschef, Ticket Privatresor AB 08-702 66 47, 0702-95 97 74, martin.durnik@ticket.se

Topp 5 – Varför svenskarna använder sociala medier på resan

1. För att hålla kontakt med personer där hemma, 25 %
2. För att hålla koll på folk och vad som händer där hemma, 22 %
3. För att dela bilder, 19 %
4. Jag använder det av ren vana, 14 %
5. För att hitta inspiration om resmålet jag är på, 7 %

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes via Novus mellan den 17–23 januari 2013 och hade ett riksrepresentativt urval på 1 059 svaranden.

För fullständig statistik och nedbrytningar, kontakta:
Maria Madsen, maria@agency.se, 0709 15 25 99

• gran canaria
  • london
  • new york
  • resebyrå
  • reseundersökning
  • resmål
  • resor
  • resvanor
  • semester
  • turkiet
  • social media
  • novus

Ticket Privatresor är Nordens största resebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 73 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4 miljarder kronor och bolaget har ca 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza AS. Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.