Allt fler reser långt bort – hetast är Thailand och Brasilien

Ticket har koll på vinterns charterbokningar Ticket granskar resetendenserna för vintersäsongen och ser att charterresorna ökar, speciellt charterresor till destinationer långt bort. Thailand är den klara favoriten, men fler och fler reser västerut igen och Brasilien är hetare än någonsin. "Våra resmönster speglar vår konsumtionsvilja. Just nu är många ressugna vilket tyder på att vi tror på ett bättre konjunkturläge framöver. Det ökade intresset för långväga charterresor beror på flera saker, inför den här vintern har utbudet breddats och den låga dollarkursen gör att det är billigare att semestra långt bort än tidigare. Dessutom har många en positiv syn på framtiden och vågar resa igen. Dessa mönster är positiva för oss i resebranschen", säger Jörgen Karlsson, marknadsdirektör, Ticket Travel Group. Populära resmål Bokningarna till alla resmål inom kategorin långdistans charter ökar. Den absolut mest populära destinationen är Thailand som ligger på en ohotad förstaplats, hittills i år har det dessutom ökat med ca 50 procent från förra vintern. Brasilien börjar ta fart ordentligt, även om det är långt kvar till Thailands volymer. Bokningarna till Brasilien via Ticket har hittills ökat med närmare 300 procent sedan i fjol. Topp-tio långdistanscharter vintern 2003: Thailand Brasilien Sri Lanka Dominikanska Republiken Indien Gambia Mexiko Sydafrika Kuba Mauritius Nyheterna i vinterns charterutbud är nygamla Sri Lanka och Mexico som båda ser ut att bli välbesökta. Dominikanska Republiken har ökat med över 200 procent vilket är ett tecken på ökat intresse för resor västerut igen. Den låga dollarn påverkar resandet till Karibien och USA positivt och redan till sommaren sätter charterarrangörerna in sina egna flyg till Miami igen. Även Afrika är hett med två destinationer på topp-tio-listan; Gambia och Sydafrika. Gambia som funnits med länge i charterprogrammet ökar med nästan 100 procent jämfört med förra vintern. "Vi har tittat på det aktuella bokningsläget inför vintersäsongen. Flera av dessa charterdestinationer är i stort sett fullbokade hela vintern. För den som vill resa långt bort men inte har bokat ännu finns dock en uppsjö av bra alternativ med reguljärflyg som vi enkelt kombinerar med ett hotell", säger Jörgen Karlsson. För ytterligare information, se www.ticket.se eller kontakta Jörgen Karlsson, Marknadsdirektör, Ticket Travel Group AB 08 702 66 47; 0705 64 73 94 jorgen.karlsson@ticket.se Ticket är en oberoende resebyråkedja som marknadsför och säljer resor som producerats av andra, sinsemellan konkurrerande aktörer. Verksamheten bedrivs i ca 100 butiker samt via telefon och Internet i Sverige och Norge.