Arbetstagarjulen får resandet att skjuta i höjden

– Jul- och nyårsresorna har ökat med 15 procent

Detaljhandeln väntas öka med 1,5 procent i december, enligt Handelns utredningsinstituts årliga prognos. De spår att julhandeln kommer att öka blygsamt i år. För resebranschen ser det betydligt ljusare ut. Hos resebyrån Ticket har jul- och nyårsresorna ökat med 15 procent jämfört med föregående år.

HUI och detaljhandeln befarar att arbetstagarjulen kan resultera i att fler svenskar väljer att lämnar Sverige i december för att fira jul och nyår utomlands. Tickets bokningsstatistik bekräftar den teorin. Redan förra året såg Ticket rekordmånga svenskar fira jul och nyår utomlands och inför årets storhelg har resandet ökat ytterligare.

– Det är en väldigt fördelaktig jul- och nyårshelg ur arbetstagarnas perspektiv. Försäljningen av jul- och nyårsresor har ökat i alla våra försäljningskanaler. Det märks tydligt att svenskarna vill passa på att resa iväg nu när man bara behöver ta ut fyra semesterdagar för att kunna vara borta två veckor i sträck, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.

De populäraste resmålen över jul och nyår är de klassiska vinterresmålen Gran Canaria, Bangkok och Phuket. De står för väldigt stora volymer och har länge legat ohotade i toppen. Men det är bara en tidsfråga innan de får konkurrens av Cancún som ökar med 27 procent över jul och nyår. I dagsläget ligger den mexikanska semesterorten tätt efter Krabi. Men de största ökningarna står storstäderna för.

– Vi märker att många svenskar satsar på ett storslaget jul- och nyårsfirande i år, gärna i en storstad och i kombination med evenemang av olika slag. Storstäderna är de resmål som ökar mest, medan de traditionella vinterresmålen ligger kvar på samma nivåer som förra året, säger Maria Gertell.

Topplista jul- och nyårsresor
1. Gran Canaria, Spanien (1)
2. Bangkok, Thailand (2)
3. Phuket, Thailand (3)
4. Teneriffa, Spanien (4)
5. London, Storbritannien (6)
6. Krabi, Thailand (5)
7. Cancún, Mexiko (9)
8. Miami, USA (10)
9. New York, USA (8)
10. Dubai, Förenade Arabemiraten (ny)

Topplistan baseras på bokningar gjorda fram till den 4 november med avresor under perioden 20– 31 december 2013 och omfattar alla typer av resor. Siffran inom parantes anger förra årets placering.

Boka din jul- och nyårsresa här.

För information, kontakta:
Maria Gertell, kommunikationsansvarig, Ticket Privatresor AB