Chartern utvecklar sig efter lågprisflyget

Ticket Collection granskar på nytt Efter några års berg-och-dalbana i resebranschen är chartern nu på väg att återhämta sig. Reslusten hos svenskarna börjar återvända. Lågprisflyget driver ett nytt sätt att resa och chartern anpassar sig efter resenärernas önskemål genom att erbjuda fler kombinationer, rabatter och möjligheter att själv plocka ihop sin resa. Trenderna utläses i Ticket Collection Vintern 2003/2004, en återkommande oberoende undersökning av charterutbudet och resenärernas önskemål Ticket gör inför varje säsong. Detta är den tredje undersökningen i Ticket Collections historia. Den genomförs av Tickets säljare runt om i Sverige och analyseras av en expertpanel. "Årets undersökning visar att arrangörerna återigen så sakteliga utökar med fler långväga charterdestinationer efter de senaste årens oroligheter. Bland annat finns Kuba, Bali och Mexico med på charterkartan igen. Efterfrågan västerut är betydligt större i år än i fjol och vi tror att det finns utrymme för ännu större satsningar västerut framöver.", säger Jörgen Karlsson, marknadsdirektör på Ticket Travel Group. Ytterligare nyheter och trender: Nyheterna i vinter består av nygamla favoriter. 80-talets Sri Lanka är tillbaka hos flera arrangörer. Mexico får också nämnas bland nyheterna eftersom det nu återfinns med reguljärlösning. 1. Chartern blir mer flexibel och kundanpassad Ensamresenärer med eller utan barn uppmärksammas allt mer bland arrangörerna och erbjuds nu ett större utbud i form av rabatter och specialerbjudanden. Ensam förälder som reser med barn ökar i alla konstellationer och inte nödvändigtvis för att föräldrarna är skilda. Charter är nu mer förmånligt än tidigare för denna typ av resenär. 2. Mer resvana kunder kräver mer personliga, skräddarsydda lösningar Lågprisflyget har lärt resenärer att man kan komma långt billigt och med kort varsel vilket passar de allt fler som vill resa på egen hand. Charterbranschen anpassar sig med flexibla lösningar, större valfrihet och kombinationsresor så resenären kan sy ihop ett eget paket. 3. Nya resenärer när reskrampen börjar lösas upp Oroligheter i världen har gett upphov till två typer av resenärer: "gamarna" som utnyttjar tillfället och jagar billiga resor så fort faran är över, samt de rädda "hararna" som reser till säkra platser om de ens reser alls ännu. "Resenären har förändrats en hel del de senaste åren. Fler är resvana och trygga nog att resa på egen hand och även ta med småbarn. Det gör att resenärerna i allt större utsträckning vill kunna påverka sin resa själva", säger Jörgen Karlsson, marknadsdirektör på Ticket Travel Group. För ytterligare information, se www.ticket.se eller kontakta Jörgen Karlsson, Marknadsdirektör, Ticket Travel Group AB 08 702 66 47; 0705 64 73 94 jorgen.karlsson@ticket.se Ticket är ett oberoende detaljhandelsföretag som marknadsför och säljer resor som producerats av andra, sinsemellan konkurrerande aktörer. Verksamheten bedrivs i ca 100 butiker i Sverige och Norge. Försäljningen sker också via virtuella telefonsystem och internetresebutiker i såväl Norge som Sverige.