Gran Canaria är vinterns vinnare

Den gamla svenskfavoriten Gran Canaria gör revansch i vinter och petar ner Phuket från förstaplatsen över vinterns mest bokade resmål. Det är dock en tät strid mellan de två svenskparadisen Thailand och Spanien som båda har flera orter med på årets topplista över bokade vinterresor.

I dag presenterar resebyrån Ticket bokningsstatistiken inför vintern samt resultatet från en färsk kundundersökning. Tickets bokningsstatistik talar sitt tydliga språk. Resebranschen har återhämtat sig efter de senaste årens ekonomiska kris. Svenskarna reser igen och Tickets bokningar inför vintern 2010/2011 har ökat med hela 37 procent jämfört med bokningarna inför förra vintern.

De två destinationer som är mest bokade inför vintern 2010/2011 är Gran Canaria i Spanien och Phuket i Thailand. Tillsammans står de för nästan 50 procent av de totala bokningarna av tio-i-topp destinationerna.

– Kanarieöarna är vinterns vinnare. Efter några hårda vintrar med färre bokningar är Kanarieöarnas revansch ett faktum, framför allt Gran Canaria som ökar med 50 procent och Teneriffa med 40 procent inför vintern, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket.

Kapacitetsökning för att möta svenskarnas ökade reslust

I Tickets kundundersökning (bifogas) svarade 83 procent att de kommer att göra fler eller lika många resor de närmsta tolv månaderna. 51 procent av de som nu planerar en vinterresa uppger dessutom att de ska vara bortresta i två veckor eller längre. För att möta den stora efterfrågan från kunderna ökar nu arrangörerna sin kapacitet inför vintern.

– Totalt sett finns det fler resor att boka i år. Vi på Ticket bedömer att det är en ökning med cirka 12-15 procent jämfört med förra året. Vi märker också av en tydlig trend att det blir allt viktigare för våra kunder med lokala avgångar och avresor nära hemorten, fortsätter Martin.

De lokala avgångarna utanför storstadsområdena ökar kraftigt. För att möta den ökade efterfrågan har arrangörerna ökat kapaciteten inför vintern 2010/2011, varpå 10-12 procent utgör lokala avgångar.

Resultatet från Tickets kundundersökning visar även att svenskarna gärna tar flyget från en närliggande flygplats. 65 procent tycker att avresa nära hemorten är viktigt eller mycket viktigt och 62 procent uppger att det är viktigt eller mycket viktigt med direktflyg när de bokar sin resa.

För information, kontakta:

Martin Durnik, marknadschef, Ticket Privatresor AB

08-702 66 47, 0702-95 97 74, martin.durnik@ticket.se

Tickets tio-i-topp vintern 2010/2011

Vilka destinationer i vinter bokas mest just nu? Ticket har tagit fram topplistorna för bokningar gjorda fram till och med 27/9 2010 med avresa under perioden 1/11 2010 – 31/3 2011, både vad gäller charter och reguljärflyg. Föregående års placering vid samma tidpunkt anges inom parentes.

Tio-i-topp destination

1.    Gran Canaria, Spanien (2)
2.    Phuket, Thailand (1)
3.    Teneriffa, Spanien (4)
4.    Bangkok, Thailand (3)
5.    Hurghada, Egypten (5)
6.    Krabi, Thailand (6)
7.    Sharm El Sheik, Egypten(8)
8.    London, England (-)
9.    New York, USA (-)
10.  Fuerteventura, Spanien (9)

Tio-i-topp land

• kanarieöarna
  • resmål
  • resor

Ticket Privatresor är en detaljhandelskedja som säljer privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flyg och hotellbolag. Verksamheten i Sverige och Norge bedrivs via ca 80 butiker, telefon och Internet samt i Danmark via ticket.dk. Försäljningen uppgår till cirka 3 miljarder kronor och bolaget har cirka 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av det privatägda investmentbolaget Braganza AS. Varumärket Ticket delas med Ticket Affärsresor med samma ägare.