Jubileum - upplevelser hellre än fest!

Allt fler reser iväg för att fira sin jämna födelsedag med hela familjen. Jubilaren bjuder barn med partner och barnbarn för att umgås och fira tillsammans. En veckas sol och bad är vanligast men många söker mer speciella upplevelser. Ticket tipsar om olika resor för olika karaktärer. Ticket ser en stadig ökning av antalet jubileumsresor över de senaste åren. Det är främst 60-åringar som samlar ihop sin familj och reser iväg, men det blir även vanligare bland 50- och 70-jubilarer. Större resvana och billigare resor än tidigare är bidragande faktorer. Dessutom är utlandsresor något som blir mer och mer prioriterat bland svenskarna. ”Vi ser nya tendenser bland jubileumsresenärerna. Att de blir allt fler tror vi beror på att vi har mindre tid att umgås med våra familjer på hemmaplan och ser en resa som ett sätt att få kvalitetstid tillsammans. Dessutom är jubilarer i 50-70 års ålder en kapitalstark och resvan målgrupp som gärna spenderar sina pengar på roliga upplevelser under sin livstid istället för att lämna dem till eftervärlden. Det märks tydligt genom att det oftast är jubilaren själv som betalar för resan. Och en resa behöver inte kosta mer än en stor fest”, säger Marie Johansson, marknadschef på Ticket Travel Group. Jubileumsresor är ofta ganska avancerade resor eftersom de omfattar flera olika åldersgrupper och intressen. Det kan vara knepigt att få ihop ett bra paket som passar alla. Mot den bakgrunden är det inte konstigt att de flesta som köper en jubileumsresa vänder sig till en resebyrå och väljer att resa till etablerade sol- och baddestinationer på Kanarieöarna och kring Medelhavet. Men det finns även de mer äventyrslystna som komponerar sin egen resa. Ticket har identifierat fem jubileumsresor som passar olika personligheter och tipsar om resmål. Den omtänksamme Den omtänksamme jubilaren ser till allas bekvämlighet och bokar en resa till ett väl etablerat resmål med en charterarrangör som ordnar hela resan från a till ö. På en familjeanläggning som Sunwing eller Blue Village bor varje sällskap i egna lägenheter och har tillgång till alla bekvämligheter. Här finns allt en familj kan önska sig. Pool och strand så klart, mycket aktiviteter - både på plats och som arrangerade utflykter, kompisar för de yngre medresenärerna, närbelägna restauranger med mat för alla magar - även de allra känsligaste, samt bra shopping för omväxlingens skull. En sol och bad-semester med bekvämlighet och stor frihet gör detta till den vanligaste resan bland jubilarer. Resmål: Mallorca, Kreta och Kanarieöarna är toppen för den omtänksamme. Vill man resa lite längre bort är Phuket i Thailand ett bra alternativ. Tickets tips till den omtänksamme: - Var ute i god tid och ta tillvara de rabatter som erbjuds när katalogerna för säsongen släpps. Fixaren Fixaren kombinerar sin resa på egen hand, ofta med hjälp av Internet. Lågprisflyg, hotell eller hus samt hyrbil till hela sällskapet för dagsutflykter bäddar för en händelserik semester. Lite mer pyssel än att köpa en färdigkombinerad resa, men ger den flexibilitet man vill ha. En bra resa för en grupp med många viljor. Var och en kan bestämma om de vill åka på dagstur eller bara ligga vid poolen och slappa. Resmål: Ett bra resmål för fixaren är Franska Rivieran från maj till september med härligt sommarklimat, få regndagar, underbar matkultur och mycket att utforska inom korta avstånd. Tickets tips till fixaren: - Var ute i god tid för att få biljetter till hela sällskapet till bra priser. Håll utkik efter när lågprisflygen släpper sina prislistor. - Tänk på att det är svårt att boka biljetter till en grupp på fler än sex personer på Internet. - För största möjliga flexibilitet på resmålet - hyr flera bilar. - Fråga alltid om paketreselagen gäller. Den upplevelsetörstige För den som vill umgås med familjen och samtidigt uppleva många olika resmål är kryssning ett bra alternativ. Kryssningar stannar till på mellan 5 och 7 destinationer på en 7-10 dagars resa och man känner sig rik på upplevelser efteråt. Dessutom har kryssningar aktiviteter för hela familjen ombord. Kryssningar är också bekväma eftersom man betalar en summa för helpension och har inga andra utgifter för mat ombord. En kryssning ger mycket tid för sol, bad och umgänge samtidigt som den rastlöse kan aktivera sig mer eller mindre dygnet runt. Resmål: Medelhavet bjuder på bra kryssningar, och för den som vill slå på extra stort är Karibien ett läckert alternativ. Tickets tips till den upplevelsetörstige: - Det finns ofta billiga kryssningar i Karibien i september och oktober. - Lyxa till semestern extra mycket med en utsideshytt med balkong. Äventyraren Äventyraren åker till resmål längre bort, läser på ordentligt om sitt önskade resmål, tar på sig färdledarrollen och bjuder familjen på ett riktigt äventyr, kanske i form av att man luffar runt. Resan börjar med ett startpaket inklusive flyg och hotell i två nätter till hela gruppen. Därifrån luffar gänget runt med lokala transportmedel enligt egen utstakad rutt och härbärgerar på små genuina hotell eller bungalows utefter vägen. Ett intressant sätt att resa som kräver organisationsförmåga, mod och tålamod av alla medresenärer, men i gengäld får man en unik upplevelse. Mer upplevelser än sol och bad. Äventyrarna är få och oftast lite yngre jubilarer. Resmål: Ett bra tips för äventyraren är att börja med ett startpaket till Bangkok och fortsätta äventyret med tåg till Malaysia eller besök i Vietnam. Tickets tips till äventyraren: - Undersök alltid om paketreselagen gäller. - För att säkerställa platstillgång för hela sällskapet, förboka alla transporter och boende. Den kulturintresserade Den som är ute efter en kulturresa väljer ett resmål beläget både vid sol och bad samt med närhet till olika historiska och kulturella sevärdheter. På dagen gör man utflykter tillsammans och umgås hemma eller på restaurang på kvällen. Ett bra alternativ för en kulturintresserad familj som föredrar aktiviteter framför lugn och ro vid poolen. Resmål: Toscana i Italien och Egypten är två bra destinationer för den kulturintresserade. Toscana passar den natur- och kulturintresserade inom mat och dryck med mycket sevärt och vacker natur inom korta avstånd med hyrbil. Egypten bjuder på otroliga upplevelser av historisk kultur med arrangerade utflykter till pyramiderna, Luxor mm. Tickets tips till den kulturintresserade: - Jubileumsresa med kulturfokus passar bäst om man reser utan småbarn med tanke på transporten från sevärdhet till sevärdhet. Ticket säljer privatresor utomlands och kan hjälpa resenären att välja ut en charterresa som passar eller komponera en egen resa med reguljär- eller lågprisflyg, hotell och hyrbil. För ytterligare information, se www.ticket.se eller kontakta: Marie Johansson, marknadschef Ticket Travel Group AB 08-702 66 24; 0703 –00 70 99 marie.johansson@ticket.se För frågor om Ticket, kontakta: Lennart Käll, koncernchef, Ticket Travel Group AB 08-7026610, 0705-73 85 08, lennart.kall@ticket.se Ticket är en resebyråkedja som säljer resor vilka producerats av andra, sinsemellan konkurrerande aktörer. Verksamheten bedrivs i ca 100 butiker samt via telefon och Internet i Sverige och Norge. Tickets omsättning uppgår till ca 3 miljarder och bolaget har ca 400 anställda. Ticket är noterade på stockholmsbörsens A-lista.