Kudde och svenskt kaffe – mest saknat på resan

- Att sova gott är viktigt för välbefinnandet och många saknar att gosa in sig i sin egen kudde på utlandsresan, ungefär som Sir Väs i Robin Hood på julafton, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

Svenskt kaffe är också efterlängtat, liksom familj och vänner. Däremot är det få som längtar efter typiskt svenska saker som kaviar, köttbullar och ostbågar. 4 av 10 svenskar (39 procent) säger sig inte sakna något alls på utlandsresan.

- Trenden i dag är att många vill uppleva det genuina och lokala när de är ute och reser. De flesta lämnar Sverige bakom sig och säger sig inte säger sig sakna något alls hemifrån på resan, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Vad saknar du mest på utlandsresan?

1.Min kudde, 18 procent

2.Svenskt kaffe, 17 procent

3.Familj och vänner, 16 procent

4.Svensk radio och tv, 9 procent

5.Svenska tidningar, 7 procent

6.Smågodis, 7 procent

7.Saltlakrits, 6 procent

8.Snus, 6 procent

9.Knäckebröd, 4 procent

10.Kaviar, 3 procent

11.Ostbågar, 1 procent

12.Köttbullar, 1 procent

13.Annat, 9 procent

14.Inget, 39 procent

Källa: Tickets Sifo-undersökning, 1005 respondenter 18-79 år och riksrepresentativt urval.

För mer information kontakta:

Karin Starkman Ahlstedt

PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

karin.ahlstedt@ticket.se

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.