Kungligt sällskap på resan om svensken får välja

Inför vinterresan så nöjer sig svenskarna inte med vilket resesällskap som helst. Tickets stora undersökning Ticket Collection kan avslöja att det är kunglig flärd som gäller om svenska folket får välja. På frågan om vilken kändis som man helst reser utomlands med i vinter svarar mer än var tionde svensk Kronprinsessan Victoria. Tätt följd av skönsjungande Laleh.

Trevligt sällskap på resan är troligtvis det mest grundläggande för en lyckad semestervistelse. I undersökningen som Ticket genomfört tillsammans med Novus så står det klart att flest svenskar helst delar solstol med Kronprinsessan Victoria. I toppskiktet på listan hamnar också Laleh, Gina Dirawi följt av André Pops och Mikael Persbrandt.

– Regionalt sett så håller de svarande hårt vid sina ”egna” kändisar. I undersökningen kan vi se att norrlänningarnas drömsällskap på resan är sundsvallsbördiga Gina Dirawi, medan skåningarna hellre tar med sig Zlatan, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket Privatresor.

Undersökningen visar att Kronprinsessan är omåttligt populär oavsett ålderskategori. Men hennes popularitet varierar dock något mellan kvinnor och män. Nästan var femte kvinna ser prinsessan som det trevligaste semestersällskapet. På andra plats bland kvinnorna kommer Allsång på Skansens programledare Måns Zelmerlöw följt av Gina Dirawi och André Pops. Männen däremot föredrar den Hollywoodaktuella skådespelerskan Noomi Rapace följt av Laleh. Här hamnar Kronprinsessan först på en fjärdeplats.

Den destination som svenskarna helst besöker i vinter är precis som föregående år, Gran Canaria. Bangkok klättrar upp på en säker andraplats och puttar ned Phuket till en tredjeplats. Årets klättrare blir Cancùn, Mexico som tar ett stort kliv uppåt, från en niondeplats till en god sjätteplats.

Kändistoppen – svenskarnas favoritsällskap på resan:
1. Kronprinsessan Victoria                   13 %
2. Laleh                                                    12 %
3. Gina Dirawi                                         11 %
4. André Pops                                         10 %
5.Mikael Persbrandt                               10 %
6. Noomi Rapace                                    9 %
7. Zlatan                                                   8 %
8. Måns Zelmerlöw                                 8 %
9. Loreen                                                 7 %
10. Fredrik Reinfeldt                              7 %

För mer information, kontakta:
Martin Durnik, marknadschef, Ticket Privatresor AB
08-702 66 47, 0702-95 97 74, martin.durnik@ticket.se

• victoria
  • prs
  • gran canaria
  • london
  • new york
  • resebyrå
  • reseundersökning
  • resmål
  • resor
  • resvanor
  • semester
  • turkiet
  • resesällskap
  • kändisar
  • kronprinsessa

Ticket Privatresor är Nordens största resebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 76 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk.