Rekordrea på resor närmaste veckorna

Vad sägs om en veckas charterresa till Alanya i Turkiet för 898 kronor? Eller lägg till några hundralappar och välj bland flera olika grekiska öar. För drygt 2000 kronor kan du åka till sommarens hetaste resmål, Mallorca. De närmaste veckorna – fram till mitten av juni – bjuder på en riktig rea på charterresor.

-  Det är galet låga priser på resor just nu. Den som kan sticka iväg med kort varsel de närmaste veckorna kan verkligen fynda resor till sol och värme och härliga sandstränder för bara någon tusenlapp, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationschef på Ticket Privatresor.

Att priserna faller beror på en kombination av att det är fint maj-väder hemma i Sverige och att efterfrågan på resor är lägre än under högsäsong fram till mitten av juni, då skolorna slutar. Samtidigt finns det många resor tillgängliga.

-  Tillgång och efterfrågan styr priserna. Det finns fyndpriser just nu till de flesta större resmål, allt från Mallorca till Rhodos och Kreta och små grekiska öar. Att Turkiet är absolut billigast just nu och att det finns mycket att välja på där beror på att färre bokat resor dit än i fjol.

Den prismedvetne ska inte vänta. Senare i sommar stiger priserna och det väntas dessutom bli ovanligt ont om sista minuten-resor. Fjolårets kalla sommar i kombination med en minskande efterfrågan på Turkiet har skapat en riktig reserusch till resmålen kring Medelhavet från mitten av juni till mitten av augusti.

- För den som vill åka till de populära resmålen kring Medelhavet under högsäsong är det verkligen hög tid att boka. Några billiga sista minuten-biljetter dit lär vi inte se skymten av i sommar, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Prisexempel charter:

Datum    Reslängd      Avreseort      Resmål                             Arrangör      Pris

31/5        8 dagar          Stockholm    Sicilien,Italien                 Fritidsresor 498 (endast flyg)

5/6           7 dagar          Stockholm    Södra Turkiet                 Apollo          898 (ospec)

28/5         8 dagar          Stockholm   Kefalonia, Grekland      Airtours       1099

5/6            7 dagar         Stockholm    Side, Turkiet                  Apollo          1198

31/5          8 dagar         Stockholm    Mallorca, Spanien       Fritidsresor  2298

1/6            7 dagar         Göteborg      Rhodos, Grekland        Apollo            398 (end flyg)

28/5          8 dagar         Göteborg      Samos, Grekland         Airtours         799 (ospec)

1/6             7 dagar        Göteborg      Makarska R. Kroatien Apollo            998

2/6             8 dagar        Göteborg      Kreta, Grekland           Ving             1075

4/6             7 dagar        Göteborg      Alanya, Turkiet            Apollo          1198

29/5           8 dagar        Göteborg      Kreta, Grekland           Ving             1200

5/6              7 dagar       Malmö           Rhodos, Grekland      Apollo            498 (end flyg)

1/6              8 dagar       Malmö          Alanya, Turkiet             Ving               775

28/5            7 dagar       Malmö          Kreta, Grekland           Apollo           898

29/5            7 dagar       Malmö          Rhodos, Grekland      Apollo           898

4/6              7 dagar       Malmö          Södra Turkiet               Apollo            898 (ospec)

28/5            7 dagar      Köpenhamn Albufeira, Portugal     Apollo           748

30/5            7 dagar      Köpenhamn Zakynthos, Grekland Apollo          948

28/5            8 dagar      Köpenhamn Mallorca, Spanien      Ving          1700

Källa: Ticket.se/sista-minuten, priserna är framtagna förmiddagen 26/5 och varierar över tiden beroende på tillgång och efterfrågan.

För fler prisexempel kontakta Karin Starkman Ahlstedt, nedan, eller gå in här, på sista minuten-sidorna på ticket.se.

Karin Starkman Ahlstedt

PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

Karin.ahlstedt@ticket.se

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja, och erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en marknadsandel på cirka 25 % av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 71 butiker, på telefon och online via ticket.se och ticket.no samt via airngo.se och airngo.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och airngo.dk, i Finland via ticket.fi och airngo.fi och i Tyskland via airngo.de. Försäljningen uppgår till ca 4,7 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.