Resor till storstäder lockar i påsk

Den sena påsken gör att resor till storstäder som Barcelona och Rom är mer populärt under årets påskledighet än förra året. Påsken låg förra året tre veckor tidigare och man behövde då åka lite längre för att vara säker på värme. Sol och badresor till de klassiska resmålen Gran Canaria och Teneriffa är dock fortfarande i topp som mest populära påsklovsresorna hos Ticket. Mycket är redan fullbokat men det finns ännu möjlighet att komma iväg. Överst på topplistan finns fortfarande klassiska sol och baddestinationer såsom Gran Canaria och Teneriffa. Men de har minskat något i år och i stället är det är många som väljer att åka till storstäder på påsklovet. Sex av tio destinationer i topp är storstäder och främst då i Europa. Barcelona och Rom är de destinationer som har ökat mest på topplistan procentuellt sett jämfört med förra året. – Eftersom påsklovet ligger så pass sent i år är det många som väljer att uppleva våren i någon europeisk storstad i stället för sol och bad. Ju tidigare påsken ligger desto tydligare ser vi tendensen att välja sol och bad, säger Marie Johansson, marknadschef Ticket Travel Group. Det finns fortfarande möjlighet att komma iväg på en storstadsresa, men priserna är så här nära inpå avresa relativt höga. Mycket är fullbokat om man vill åka på en charterresa till sol och bad, men ett fåtal platser finns till vissa destinationer. Tio-i-topp Sverige Avresa charter och reguljärflyg 1. Gran Canaria, Spanien (1) 2. Teneriffa, Spanien (2) 3. Hurghada, Egypten (3) 4. Mallorca, Spanien (-) 5. Rom, Italien (-) 6. New York, USA (8) 7. Paris, Frankrike (-) 8. Barcelona, Spanien (-) 9. London, Storbritannien (6) 10. Bangkok, Thailand (7) Avser antal bokningar hos Ticket med avresa under perioden 6/4-22/4 2006 jämfört med perioden 17/3-2/4 2005. För ytterligare information, se www.ticket.se eller kontakta: Marie Johansson, marknadschef, Ticket Travel Group AB 08-702 66 24, 0703-00 70 99, marie.johansson@ticket.se För frågor om Ticket, kontakta: Lennart Käll, koncernchef, Ticket Travel Group AB 08-702 66 10, 0705-73 85 08, lennart.kall@ticket.se Ticket är ett detaljhandelsföretag som säljer privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer samt flyg- och hotellbolag. Verksamheten i Sverige och Norge bedrivs i ca 90 butiker, via telefon och internet. Tickets försäljning uppgår till ca 3 miljarder kronor och bolaget har ca 400 årsanställda. Ticket-aktien är noterad på Stockholmsbörsens A-lista.