Rush efter resor - Kampanjer på sommarsemestern

Januari är resebokningarnas månad nummer ett, och även den månad då kampanjerna duggar tätt. Allra flest semesterresor bokas i just januari, och det är fokus på allt från sportlovsresor och påskresor till sommarresor. Fyndläget gäller framförallt på sommarresor eftersom man kan utnyttja charterbolagens och flygbolagens boka tidigt-rabatter, och man har dessutom första tjing på de bästa avgångarna och hotellen. Så om man inte vill förlita sig på att den svenska sommaren 2018 bjuder på sol och värme är det läge att säkra upp semesterresan till solen redan nu istället.

Med låga flygpriser och ett än så länge gediget utbud är nu den bästa tiden att boka sin utlandsresa. Både charterbolagen och flygbolagen har många kampanjer i januari, varför det går att göra riktiga reseklipp. Flygbolagens priser stiger typiskt sett ju närmare avresa som bokningen sker, medan charterbolagens sista minuten-resor, som tidigare har varit ett prisvärt alternativ för flexibla resenärer med is i magen, har lyst med sin frånvaro de senaste åren. Sista minuten-resorna har istället ofta varit dyrare än de tidiga bokningarna, och det är nästan bara Turkiet som fortfarande har haft något utbud att erbjuda för de som väntat till sista minuten med att boka sommarresan.

- Svenska resenärer har verkligen insett att det gäller att vara ute i god tid, inte bara som tidigare för att få de mest populära resorna och hotellen utan även det bästa priset, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket Privatresor.

Tickets senaste Sifoundersökning visade att 24 procent av svenskarna tror att de kommer göra fler sol- och badresor under 2018. Detta återspeglas just nu i resebokningarna hittills i januari, som toppas av Gran Canaria följt av Mallorca och Bangkok. Även London och Paris är mycket populära storstäder i vår.

- Sommarvädret i Sverige är som bekant oberäkneligt, och många svenska resenärer söker sig till solen och värmen runt Medelhavet. Klassiker som Mallorca och Kreta lockar alltid, medan mer uppstickare till resmål som italienska östkusten med alla vackra badorter och prisvärda Montenegro lockar resenärer som vill testa något nytt, säger Katarina Daniels.

Tips inför resebokningen

Genom att vara flexibel med datum och resmål går det att spara tusenlappar på din resa. Lördagar är generellt en populär avresedag, så jämför detta med att resa t.ex. en tisdag. Jämför också priserna på färdigpaketerade resor med att skräddarsy egna resor, där flyg och hotell sätts ihop separat.

Ringa in resmål genom att fundera på vad semestern ska innehålla. Är det främst avslappning i en solstol som gäller? Blir du lätt rastlös och behöver ha spännande aktiviteter/utflykter inom rimligt avstånd? Är du intresserad av god mat, vill uppleva den lokala kulturen, eller kommer du främst vilja hålla dig till hotellet och få allt bekvämt serverat? Genom att tänka igenom semesterpreferenserna blir det lättare att sålla i det stora utbudet av spännande resor.

För mer information kontakta:
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.